Annons:

Publicerad: 2024-05-31

Järnvägen – industribroms eller industrilyft?

Industrin är motorn i Sveriges ekonomi och står för 15 procent av det samlade förädlingsvärdet, med 800 000 direkt och indirekt sysselsatta. Många av dessa jobb finns på mindre orter.

Den 29 maj lanserade Omtag Svensk Järnväg rapporten Industribroms eller industrilyft? Störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hinder för industrins tillväxt på ett seminarium i Stockholm.

För att svensk industriproduktion ska förbli globalt konkurrenskraftig krävs ett väl fungerande transportsystem, där järnvägen spelar en avgörande roll.

Rapporten från Omtag Svensk Järnväg belyser de betydande bristerna i det svenska järnvägssystemet. Samtal med 20 stora industriföretag visar att vart fjärde företag allvarligt påverkas av störningar, stopp eller kapacitetsbrist. Dessa problem skapar direkta hinder för investeringar och expansion, samt leder till stora merkostnader och långsiktiga hot mot anläggningar.

Ytterligare vartannat företag påverkas av kostnader på grund av trafikstörningar, vilket bland annat innebär extra lagerhållning och svårigheter att rekrytera rätt kompetens.

Rapporten understryker behovet av att förbättra järnvägsnätet för att säkerställa industrins fortsatta konkurrenskraft och förhindra ekonomiska förluster.

FOTO: Omtag Svensk Järnväg

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.