Annons:
Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!
Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning. Läs mer om det ämnet här.
Samtidigt ser Tågföretagen en rörelse i den hittills så låsta finanspolitiken, där alternativ till överskottsmålet har börjat analyseras på riktigt. Finansminister Elisabeth Svantesson levererade svar på frågor om att utreda överskottsmålet och i stället överväga ett balansmål. Tågföretagen uppfattar också ett nytt tonläge även från näringsminister Ebba Busch, som de menar ger ökat hopp om möjligheten att låna till investeringar i annat än bara kärnkraft, där infrastruktur såsom järnväg, väg, och bostäder ska hänga ihop med välfärden. Överväganden om en separat statlig investeringsbudget och en separat driftsbudget för infrastruktur har därmed kommit i brännpunkten.
På Järnvägsdagen bekräftade Nordeas chefsekonom Annika Winsth att ett balansmål – i stället för ett överskottsmål – skulle frigöra några tiotals miljarder per år i reformutrymme. Tågföretagens slutsatsen från årets Järnvägsdag är att det är hög tid att testa alternativa finansierings- och organisationsformer.
Samtidigt står det alltmer klart att staten bör ansvara för de stora investeringarna i transportinfrastruktur, gärna med stöd av upplåning som kan bli lättare med ett friare finanspolitiskt ramverk. Även andra finansieringsformer, genom exempelvis privata investeringar från näringslivet i samverkan med staten, skulle då kunna användas för specifika objekt i transportsystemet, i synnerhet där det finns en betalningsvilja. Med förebild från Norges ”Nye veier” finns idéer om att skapa ny en organisation för väl valda infrastruktursatsningar som utmanar dagens invanda mönster.
För att genomföra större förändringar inom infrastrukturområdet är det av största vikt att det sker med brett politiskt stöd menar Tågföretagen. Nuvarande ryckighet i de stora infrastrukturbesluten behöver elimineras genom långsiktiga och politiskt hållbara beslut. Danmark inspirerar genom att stora beslut där paketeras för ett helt stråk och fattas i total politisk enighet, och därefter genomförs som en helhet på utsatt tid. Goda exempel är utbyggnaden av Fehmarn Bält-förbindelsen som även inkluderar uppgraderingen av järnvägen mellan Köpenhamn och Rödby.
Panel från Järnvägsdagen med Roberto Maiorana, Annika Winsth, Klas Nilsson, Kristian Seth. Foto: Swedtrain
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Lång strid om spårvägen i Lund
Spårvägen har verkligen engagerat Lundaborna, för eller emot. Debattinläggen och tidningsartiklarna har avlöst varandra genom åren. Spårvägsmotståndarna har bildat ett nytt politiskt nytt parti, FNL (Förnyalund), och ingår nu i kommunstyrelsen.
Krav på tåguppehåll mellan Skövde och Töreboda
Hembygdsföreningarna i Moholm, Tidan och Wäring har tröttnat på att nordöstra Skaraborg åsidosätts av Västra Götalandsregionen. När Kollektivtrafiknämnden i sin senaste plan, Tåg – Målbild 2028, prioriterade Sjuhärad och Dalsland, var måttet rågat.
Pendeltågsstation Burlöv invigd
Burlövs kommun invigde 12 december 2023 Burlövs station tillsammans med Region Skåne och Skånetrafiken.
Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort
För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.



