Annons:

Publicerad: 2023-12-02

Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!

Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning. Läs mer om det ämnet här.

Samtidigt ser Tågföretagen en rörelse i den hittills så låsta finanspolitiken, där alternativ till överskottsmålet har börjat analyseras på riktigt. Finansminister Elisabeth Svantesson levererade svar på frågor om att utreda överskottsmålet och i stället överväga ett balansmål. Tågföretagen uppfattar också ett nytt tonläge även från näringsminister Ebba Busch, som de menar ger ökat hopp om möjligheten att låna till investeringar i annat än bara kärnkraft, där infrastruktur såsom järnväg, väg, och bostäder ska hänga ihop med välfärden. Överväganden om en separat statlig investeringsbudget och en separat driftsbudget för infrastruktur har därmed kommit i brännpunkten.

På Järnvägsdagen bekräftade Nordeas chefsekonom Annika Winsth att ett balansmål – i stället för ett överskottsmål – skulle frigöra några tiotals miljarder per år i reformutrymme. Tågföretagens slutsatsen från årets Järnvägsdag är att det är hög tid att testa alternativa finansierings- och organisationsformer.

Samtidigt står det alltmer klart att staten bör ansvara för de stora investeringarna i transportinfrastruktur, gärna med stöd av upplåning som kan bli lättare med ett friare finanspolitiskt ramverk. Även andra finansieringsformer, genom exempelvis privata investeringar från näringslivet i samverkan med staten, skulle då kunna användas för specifika objekt i transportsystemet, i synnerhet där det finns en betalningsvilja. Med förebild från Norges ”Nye veier” finns idéer om att skapa ny en organisation för väl valda infrastruktursatsningar som utmanar dagens invanda mönster.

För att genomföra större förändringar inom infrastrukturområdet är det av största vikt att det sker med brett politiskt stöd menar Tågföretagen. Nuvarande ryckighet i de stora infrastrukturbesluten behöver elimineras genom långsiktiga och politiskt hållbara beslut. Danmark inspirerar genom att stora beslut där paketeras för ett helt stråk och fattas i total politisk enighet, och därefter genomförs som en helhet på utsatt tid. Goda exempel är utbyggnaden av Fehmarn Bält-förbindelsen som även inkluderar uppgraderingen av järnvägen mellan Köpenhamn och Rödby.

Panel från Järnvägsdagen med Roberto Maiorana, Annika Winsth, Klas Nilsson, Kristian Seth. Foto: Swedtrain

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Nyhet

Kräver stopp för SJ:s nattåg

Trafikverket bryter mot reglerna om statsstöd för tågtrafik när det upphandlat tågtrafik som gör det möjligt för SJ att köra nattåg till Tyskland som skadar konkurrenten Snälltåget. Det anser Allrail, alliansen för oberoende tågtrafikföretag.

Notis

Trafikverket bygger om Örebro Södra

Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024 stängs.

Nyhet

Internationellt i fokus när NJS firade 150 år

Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarnbältförbindelsen.

Nyhet

Mycket politik i tågen på bron

När tågen och tågtrafiken mellan Sverige och Danmark skulle utvecklas med hjälp av den fasta förbindelsen över och under Öresund blev det politikerna i de två länderna som fattade de avgörande besluten.