Publicerad: 2025-07-08

”Järnvägskvinnor synliggör minoriteter”

Nätverket Järnvägskvinnor startades för fem år sedan och har i dag över 2 000 medlemmar på Facebook och 3 000 följare på Instagram. Facebook-gruppen är exklusiv för kvinnor och icke-binära inom järnvägen, medan alla är välkomna att följa Järnvägskvinnor på Instagram.

Elina Kabir

Elina Kabir

Teknisk specialist på Trafikverket

I Facebook-gruppen drivs Sveriges första och största nätverk för kvinnor inom järnvägen. Syftet med gruppen är att ge möjligheter till att bygga nätverk, samverka och utbyta erfarenheter men också ett forum där kvinnor som är experter i sin sakfråga inom branschen finns samlade på en och samma plats. I gruppen är det därför enkelt att ställa en fråga och få ett snabbt svar.

En inspirationskälla

Instagram är en inspirationskälla där följarna kan följa en järnvägskvinna i veckan och se hur hennes arbete och vardag ser ut. Det är på Instagram Järnvägskvinnor synliggör förebilder och vilka jobb och möjligheter som finns inom järnvägen.

Dock är många områden inom järnvägen fortfarande mansdominerande och det saknas förutsättningar och inkludering för kvinnor och icke-binära på många arbetsplatser. Idag saknas det representation i de flesta ledningsgrupper. Det saknas mensskydd, hudfärgat plåster, arbetskläder med variation i modeller och storlekar samt möjligheter att kombinera arbetsliv med småbarnsliv. Menstruerande kvinnor behöver ta blodstillande preparat i bristen på toaletter på arbetsplatsen och toalettpauser på arbetstid.

Finns en tystnadskultur

Det är heller inte så lätt alla gånger att driva ett nätverk som öppet diskuterar problem som sexuella trakasserier, mens och mensskydd och rasism på arbetsplatsen då det finns en stor tystnadskultur, sådana frågor kan snabbt bli känsliga och då vill många inte befatta sig vid dem.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Betty Jarra Lampel, Benjamine Nicimpaye, Ariadna Nicol Urbaniak, Angela Aslan, Anna Elias, Elina Kabir. FOTO: Järnvägskvinnor

Jag själv fick en varning av min förra arbetsgivare för att jag inom Järnvägskvinnor hade diskuterat avsaknaden av mensskydd på min arbetsplats, att plötsligt få mens, behöva springa på ett möte och enda lösningen är toalettpapper mellan benen i trosorna.

Organisationen tyckte att mensskydd var en förmån som inte gynnade alla anställda. På så vis tystades jag ner då jag trodde att jag skulle bli av med jobbet för att arbetsgivaren tyckte att jag var illojal som diskuterat en intern fråga öppet, trots att jämställdhet och sanitet är en mänsklig rättighet i livet.

Ge minoriteten en röst

Jag grundade Järnvägskvinnor med idén om att ge minoriteter en röst och plats men också belysa frånvaron av dem. Inkludering och mångfald går att få till med rätt person på rätt position som tar de mänskliga besluten, det är därför så viktigt att fler personer med olika erfarenheter och perspektiv vill söka sig till och kommer in i branschen.

Idag jobbar jag som teknisk specialist på Trafikverket, ett prestigefyllt jobb på ett av Sveriges finaste varumärken. Men vägen dit har inte varit så enkel som mörk kvinna med ett utländskt efternamn. Vägen till ett jobb på järnvägen eller att man trivs och är inkluderad på sin arbetsplats är inte naturlig och självklar för alla, och det vill jag ändra på tillsammans med Järnvägskvinnor.

Läs mer: jarnvagskvinnor.se

Följ Järnvägskvinnor på Instagram: @jarnvagskvinnor

 

Relaterat innehåll:

Debatt

DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”

En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Debatt

Så får vi bättre utbud och lönsamhet i nattågstrafiken

De direkta nattågen mellan Göteborg och Jämtland gick för sista gången söndagen den 27 april 2025. Nu får resenärerna byta tåg i Stockholm vilket är besvärligt då tåget från Jämtland ankommer redan 5.05 på morgonen. Bo-Lennart Nelldal och Anders Lundberg har ett förslag på lösning.

Debatt

DEBATT: Det behövs fler kvinnor inom järnvägen

Internationella kvinnodagen fyllde som vanligt sociala media och nyhetssidor med hyllningar och fina ord om goda intentioner. Men vad gör järnvägsbranschen resten av året för att öka jämställdheten? Hur lockar vi kvinnor till denna extremt mansdominerande värld? Förutom små enkla konkreta steg, som att införa gratis mensskydd på toaletter, som jag sett här och var, tycker jag att det ekar tomt. Alldeles för tomt. Det undrar Ewa Forslund, som är styrelseledamot i Vätebolagen.

Debatt

DEBATT: Undermålig städning av nattågen

Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.

Debatt

DEBATT: Förstärk järnvägen från Göteborgs hamn

Göteborgs hamn är helt avgörande för försörjningen av Sverige, Norge och Finland inte bara i fredstid utan också under kris och krigsförhållanden. Det menar Per-Olof Bentley, doktor i matematikdidaktik, docent vid Göteborgs universitet och medlem i Föreningen för Göteborgs Försvar.

Debatt

DEBATT: Vy Tåg utförde gediget underhåll

Vy Tåg anser att artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, inte gav all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid deras övertagande och inte heller när de lämnade över trafiken till ny operatör.

Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.

Debatt

Det är dags att avreglera avregleringen

Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.

Debatt

Vad EU bör göra för tågtrafiken

I debatten inför EU-parlamentsvalet blev tågresande ett ämne som återkom vid flera tillfällen. Alla partier utom SD uttryckte ambitioner om att EU skulle göra mer för oss som vill åka tåg över nationsgränserna.

Debatt

Järnvägen lider av flera systemfel

Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Debatt

Götalandsbanan har enorm potential

Bo Lind är pensionerad universitetsadjunkt. Han menar att det det svenska järnvägsnätet inte alls är fullt utbyggt som många påstår. I dag saknar Stockholm och även Linköping och Norrköping i stort sett direkta tågförbindelser med flera större städer i landet.

Debatt

En vision för järnvägen – och för ett starkare Sverige

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden. Därför lanserar idag JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, en gemensam vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.