Annons:

Publicerad: 2025-04-09

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken. 

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Järnvägsunderhåll i hög hastighet Vossloh introducerar höghastighetsslipning i Stockholms tunnelbana. FOTO: Vossloh

Strukton Rail AB, som ansvarar för underhållet av Stockholms tunnelbanenät, har tecknat avtal med Vossloh om spårslipning. Avtalet gäller initialt i två år från och med augusti och kan förlängas med ytterligare sex år.

Höghastighetsslipning (HSG) eliminerar vågbildning och andra tecken på slitage, vilket bidrar till att förebygga allvarligare skador och förhindra kostsamma rälsbyten. Vosslohs HSG-city-slipmaskin är den snabbaste av sitt slag för lokaltrafik och används redan i flera städer världen över. 

”Vi är mycket glada över att få bidra till en förbättrad reseupplevelse och en mer kostnadseffektiv drift av Stockholms tunnelbanenät”, säger Jonas Ivenäs, vice vd på Vossloh Rail Service Scandinavia AB.

Slipmaskinen HSG-city drivs av ett lok och bearbetar rälsen i hastigheter på upp till 60 km/h. Det gör det möjligt att ”simma med trafiken” utan avbrott i tidtabellen. I Stockholm kommer arbetet att utföras nattetid under trafikuppehållen.

Stockholms tunnelbanenät omfattar cirka 110 kilometer dubbelspår, och avtalet med Vossloh inkluderar även slipning av växlar.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Nyhet

Trafikverket hotas av mångmiljonvite

Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.

Nyhet

Hjulet sprack från fläns till nav

Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.

Nyhet

Stora banarbeten ger mycket busstrafik

Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.