Annons:

Publicerad: 2025-04-09

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken. 

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Järnvägsunderhåll i hög hastighet Vossloh introducerar höghastighetsslipning i Stockholms tunnelbana. FOTO: Vossloh

Strukton Rail AB, som ansvarar för underhållet av Stockholms tunnelbanenät, har tecknat avtal med Vossloh om spårslipning. Avtalet gäller initialt i två år från och med augusti och kan förlängas med ytterligare sex år.

Höghastighetsslipning (HSG) eliminerar vågbildning och andra tecken på slitage, vilket bidrar till att förebygga allvarligare skador och förhindra kostsamma rälsbyten. Vosslohs HSG-city-slipmaskin är den snabbaste av sitt slag för lokaltrafik och används redan i flera städer världen över. 

”Vi är mycket glada över att få bidra till en förbättrad reseupplevelse och en mer kostnadseffektiv drift av Stockholms tunnelbanenät”, säger Jonas Ivenäs, vice vd på Vossloh Rail Service Scandinavia AB.

Slipmaskinen HSG-city drivs av ett lok och bearbetar rälsen i hastigheter på upp till 60 km/h. Det gör det möjligt att ”simma med trafiken” utan avbrott i tidtabellen. I Stockholm kommer arbetet att utföras nattetid under trafikuppehållen.

Stockholms tunnelbanenät omfattar cirka 110 kilometer dubbelspår, och avtalet med Vossloh inkluderar även slipning av växlar.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Nyhet

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.