Annons:
Järnvägsunderhållet ska effektiviseras
Med de ökande anslagen, bättre underhållskontrakt, mer ändamålsenliga maskiner och digitaliserad förvaltning ska underhållet av de svenska järnvägarna bli effektivare. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Spårväxeln vid Helmershus som förband Halmstad-Nässjö Järnväg med Skåne-Smålands Järnväg togs bort I samband med spårbytet mellan Värnamo och Forsheda i september 2024.
21 oktober lämnade Trafikverket den en tredje och sista rapporten till regeringen i uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll: Åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhåll och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet.
”Järnvägsunderhållet fortsätter att öka och vår operativa förmåga har stärkts”, säger Jonatan Lennartsson, uppdragsledare i Trafikverket.
“Vi har ökat tempot”
”Regeringsuppdraget har bidragit till att öka tempot och ansträngningarna för att öka och effektivera järnvägsunderhållet. Nu ska vi tillsammans med leverantörer och entreprenörer fortsätta att förverkliga de utvecklingsprojekt och förbättringsområden vi fångat upp.”
Den andra delrapporten, som fokuserade på basunderhållet, lämnades till regeringen i februari.

Så blir banunderhållet bättre
Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Annons:
I slutrapporten Ökad operativ förmåga för ett närmare Sverige framgår att järnvägsunderhållet förväntas öka med 18 procent under 2024 jämfört med 2023.
”Vi kommer att bli bättre på att genomföra reinvesteringar med hjälp av nya mer ändamålsenliga maskiner, ökad kompetens och införandet av nya affärsformer”, säger Jonatan Lennartsson.
”Att effektivisera det omfattande järnvägsunderhållet sker inte över en natt, det är långa ledtider och måste få ta tid. Vi ser nu hur de utökade ekonomiska anslagen för reinvesteringar och underhåll från 2022 nu börjar ge resultat.”
Fler reinvesteringar
Andelen reinvesteringar fortsätter att öka vilket gör att fler gamla spår och växlar, ställverk och kontaktledningsanläggningar kan ersättas.

Bangården i Värnamo byggs om
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen inleds slutspurten av ombyggnaden av bangården i Värnamo. All tågtrafik stoppas under fyra veckor men spårbytet mellan Värnamo och Forsheda inleddes redan förra veckan.
Under det senaste året har, förutom återställandet av Malmbanan efter de två malmtågsurspårningarna, mer av det eftersatta underhållet kunnat åtgärdas.
Det har bland annat resulterat i ett spårbyte mellan Värnamo och Forsheda som genomförs samplanerat med Värnamo bangårdsombyggnad. Arbetet omfattar bland annat 12 000 meter räls, 27 växlar, 28 kontaktledningsbryggor och 126 kilometer signalkabel.
Basunderhållet i och kring Norrköping har utökats samplanerat med ställverksinläsning i Åby och öppnande av den nya godsbangården. Arbetena omfattar bland annat utbyte av plattformsövergångar, spår och växelriktning, slipers och makadambyte, rälsbyte, byggnation av banmurar och förebyggande spårväxelåtgärder.
Satsningar i Mellerud och Göteborg
Ett extra spårbyte och dränering i Mellerud håller också på att genomföras. Arbetena åtgärdar grundorsakerna till en hastighetsnedsättning på Vänerbanan genom Mellerud.
Flera åtgärder har genomförts på spår växlar på Göteborg C som orsakat omfattande störningar för persontågstrafiken i flera år.
”Under kommande år måste vi hitta en bättre balans mellan totalavstängningar av spåren och flera kortvariga insatser”, säger Jonatan Lennartsson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.
Green Cargo säljer fler lok
Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.