Annons:
Så blir banunderhållet bättre
Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Febril aktivitet på Norrströmsbron 13 augusti 2020. Under de tre somrarna 2018–2020 var stambanan mellan Stockholm C och Stockholm S avstängd för upprustning av broarna över Norrström och Söderström.
”Det är verkligen en utmaning att klara det fortlöpande underhållet och att arbeta ikapp underhållsskulden samtidigt som vi har en aldrig tidigare skådad efterfrågan på tågresor och järnvägstransporter”, säger Jonatan Lennartsson, uppdragsledare och sektionschef på Trafikverket.
Trafikverket fick i augusti förra året i uppdrag av regeringen att redovisa pågående och planerade åtgärder som ska stärka järnvägsunderhållet och bidra till järnvägstrafikens tillförlitlighet och punktlighet.
Rapporten lämnades måndag 12 februari till regeringen.
”Arbetet måste skyndas på”
”Vi redovisar olika åtgärder som syftar till att förbättra vår operativa förmåga”, säger Jonatan Lennartsson.
”Tillsammans med järnvägsbranschen har vi mycket på gång men också att arbetet måste skyndas på, det har inte minst den innevarande vintern visat.”
”Genom ökat samarbete kan planeringssystem och affärsformer utvecklas så att den samlade anläggningskunskapen snabbare omsätts till effektiva åtgärder som stärker både tillförlitlighet och punktlighet”.
”Varje krona som tilldelas Trafikverket ska resultera i effektiva underhållsåtgärder.”
Enligt rapporten finns tre grundstenar för förbättrad operativ förmåga.
- Ökad kunskap om anläggningens tillstånd, nedbrytningen och effektsamband som säkerställer att val av underhållsåtgärd ger bäst effekt på tillförlitligheten.
- Trafikverket ska tillsammans med tågtrafikföretagen och underhållsleverantörer bättre kunna planera underhållsåtgärder och prioriterar dessa i förhållande till tågtrafiken. Detta kräver ökande framförhållning.
- Trafikverket ska tillsammans med järnvägsbranschen genomföra åtgärder i anläggningen via sina entreprenader med hjälp av nya affärs- och logistikupplägg, metodutveckling, uppföljning och samverkan.
Pågående och planerade åtgärder redovisas till regeringen i nio fokusområden som sträcker sig från planering till genomförande, från strategi till produktion.
Det handlar bland annat om Branschgemensam lägesbild, Rätt kapacitet, Anpassad planering. Digitaliserad förvaltning, Säkerställande av löpande underhåll, Effektivare produktion av reinvesteringar och Ökad operativ förmåga.
Fler reservdelar och nytt baskontrakt
Bland de mer konkreta exemplen finns ett nytt affärsupplägg för ett av Trafikverkets 34 baskontrakt, en ny reservdelsstrategi för de tre storstadsområdena som ska korta återställningstider, byten av kritiska växlar samt åtgärdade anmärkningar på Malmbanan under 2024.
Infranord har fått i uppdrag av Trafikverket att sköta underhållet i Västra Götaland Öst som omfattar bland annat Västra stambanan mellan Partille och Laxå, Kinnekullebanan mellan Håkantorp och Gårdsjö och delar av Älvsborgsbanan, sammanlagt 620 kilometer spår.
Uppdraget i fem år från 1 september i år med två optionsår.
”Starka incitament för ökad tillförlitlighet”
”Kontraktet rymmer fler kvalitetsparametrar och det finns starka incitament för att leverera en mycket tillförlitlig järnvägsanläggning”, säger Jonatan Lennartsson.
Reservdelslagren i Stockholm, Göteborg och Malmö utökas med fler kritiska växelkomponenter vilket ska göra att reparationerna av skadade växlar kan ske snabbare.
”Vi kommer också att öka takten i bytet av kritiska växlar och komponenter i vissa växlar”, säger Jonatan Lennartsson.
Annons:
Eko-redaktionen på Sveriges Radio avslöjade i höstas att många gamla och slitna växlar ligger kvar i spåren trots att de skulle byta för många år sedan. Resultatet blir återkommande tågförseningar på grund av växelfel och akutreparationer.
”Vill göra mer än vi kan”
”Vi har en stor underhållsskuld och vi vill göra mycket mer än vi kan med de medel som vi tilldelas”, säger Jonatan Lennartsson.
”Behovet av åtgärder är mycket större än vad vi hittills mäktat med.”
”Det blir som en sprint mitt i ett ultramaraton. Vi har en sliten anläggning byggd för färre, lättare och långsammare tåg. Trafiken har ökat kraftigt de senaste decennierna vilket ökat slitaget.
Jonatan Lennartsson, uppdragsledare och sektionschef på Trafikverket.
Under 2024 ska Trafikverket vid två tillfällen rapportera till regeringen hur banunderhållet utvecklas inom de nio fokusområden som Trafikverket pekat ur.
”Det blir som en sprint mitt i ett ultramaraton”, säger Jonatan Lennartsson.
”Vi har en sliten anläggning byggd för färre, lättare och långsammare tåg. Trafiken har ökat kraftigt de senaste decennierna vilket ökat slitaget.”
”Jag förstår att tålamodet tryter och att man med utökade ramar vill se resultat snabbare. Det är viktigt för att återställa förtroendet för järnvägen som ett tryggt och tillförlitligt transportsystem.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart klart Herrljunga-Borås
Om en månad återupptas tågtrafiken på järnvägen mellan Herrljunga och Borås. Men det dröjer 40 veckor innan upprustningen av järnvägen mellan Borås och Varberg är klar. De två projekten kostar 1,6 miljarder kronor.
Ny godspendel Oslo–Göteborg
Sedan mitten av september körs ett nytt godståg mellan Oslo och Göteborg, till att börja med en gång i veckan. Tåget minskar trafiken på E6 med 2 000 lastbilar och därmed koldioxidutsläppen med 700 ton om året.
Ny el till gamla priser
Trafikverket köper el upp till fyra år i förväg för att minska variationerna och göra priset förutsägbart för tågtrafikföretagen. I augusti var priset mycket lågt men nu varierar det kraftigt från dag till dag. Ibland är elen dock billigare än gratis.
X80 har nått Sverige
På lördagseftermiddagen anlände det första X80-tåget till Sverige efter sjöresan från Tyskland.