Annons:
Lyssna på Inlandsbanans historia
Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlas några av dem i en ljudapp.
Lagom till sommartrafikens start på Inlandsbanan finns elva nyproducerade berättelser på både svenska och engelska i ljudappen Storyspot.
“Våra berättelser utgör ett fint komplement till dagens guidning som ges av våra tågvärdar ombord. Vi tror att detta kommer att förhöja våra resenärers upplevelse ytterligare. Inlandsbanans historia inrymmer ofantligt många spännande berättelser”, säger Therese Fanqvist, marknad- och kommunikationschef på Inlandsbanan.
Berättelserna som har premiär i Storyspot är:
- Minnesstenen i Kåbdalis
- Akkavareolyckan 1956
- När kung Gustav VI Adolf åt middag på järnvägshotell Hörnstugan i Hoting
- När höstfloden störtade bron över Oreälven 1985
- Historien om hur Gubben Svan överlistar en aggressiv björn vid Bössfallet
- Margaretha Mohlne – hjälten i Sörtjärn
- Jokkmokks-Jocke slutar skolan i förtid i Porsi
- Rallarkockan och kampen för maten
- Rälsbussföraren som somnade
- Vindelälven räddas 1970
- Krigsårens blåbärsflickor i Luspen (dagens Storuman)
Lyssna på ljudberättelserna genom att ladda ner Storyspot där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Inlandsbanan” i sökrutan. Berättelserna är inlästa av Mirja Burlin.

FOTO: digitaltmuseum.se

Från den stora invigningen av Inlandsbanan, Kåbdalis 6:e augusti 1937. FOTO: digitaltmuseum.se
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Osäker framtid för DVVJ
Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.