Annons:

Publicerad: 2023-10-28

MTRX förlänger underhållsavtal med Stadler

MTRX och Stadler har tecknat ett förlängt långsiktigt underhållsavtal. Den schweiziska tågtillverkaren kommer därmed att ha ett helhetsansvar för underhåll av MTRX:s tågflotta till och med 2033.

“Avtalet ger goda förutsättningar för MTRX att fortsätta vara pålitliga, punktliga och växa på den svenska tågmarknaden”, säger Filip Thunell, vd för MTRX.

Det nya underhållsavtalet mellan tågbolaget MTRX och tågtillverkaren Stadler innebär att Stadler har ett helhetsansvar för fordonsunderhållet. Det innefattar både förebyggande och avhjälpande underhåll samt skadereparationer. Längden för avtalet är 10 år och löper ut 2033.

Hela MTRX fordonsflotta, sex tåg av modell FLIRT (X74), är levererade av Stadler och sattes i trafik 2015. Tågen är anpassade till nordiska klimat och har en maxhastighet på 200 km/h. Den schweiziska tågtillverkaren har sedan dess varit ansvariga för underhåll av tågen. Precis som tidigare kommer underhållet utföras i Hagalund, strax norr om Stockholm.

FOTO: MTRX

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Nyhet

SJ tar över nattågen i norr

SJ tar 15 december över körningen av nattågen till och från Övre Norrland. Trafikverket direktupphandlar trafiken av SJ sedan avtalet med nuvarande operatör Vy Tåg inte förlängts.

Nyhet

Färre omkomna i tågolyckor

Under 2022 omkom 68 personer på de svenska järnvägarna. 65 befann sig obehörigt i spårområden. 60 var självmord. Antalet omkomna är det lägsta under de 17 år som ingår i statistiken.

Notis

Röjning på Malmbanan påbörjad

Arbetet med att återställa järnvägen efter urspårningen söndagen den 17 december 2023 fortsätter. Haverikommissionen har lämnat rivningsmedgivande på hela sträckan, räl och slipers borstas fram under snön och byte av slipers har påbörjats. De delar av snögalleriet, i närheten av Vassijaure, som skadades har rivits och LKAB arbetar med att röja bort vagnar och pellets från olycksområdet.