Annons:
MTRX förlänger underhållsavtal med Stadler
MTRX och Stadler har tecknat ett förlängt långsiktigt underhållsavtal. Den schweiziska tågtillverkaren kommer därmed att ha ett helhetsansvar för underhåll av MTRX:s tågflotta till och med 2033.
“Avtalet ger goda förutsättningar för MTRX att fortsätta vara pålitliga, punktliga och växa på den svenska tågmarknaden”, säger Filip Thunell, vd för MTRX.
Det nya underhållsavtalet mellan tågbolaget MTRX och tågtillverkaren Stadler innebär att Stadler har ett helhetsansvar för fordonsunderhållet. Det innefattar både förebyggande och avhjälpande underhåll samt skadereparationer. Längden för avtalet är 10 år och löper ut 2033.
Hela MTRX fordonsflotta, sex tåg av modell FLIRT (X74), är levererade av Stadler och sattes i trafik 2015. Tågen är anpassade till nordiska klimat och har en maxhastighet på 200 km/h. Den schweiziska tågtillverkaren har sedan dess varit ansvariga för underhåll av tågen. Precis som tidigare kommer underhållet utföras i Hagalund, strax norr om Stockholm.
FOTO: MTRX
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
100 personer miste livet i spårtrafiken 2023
Antal döda i spårtrafiken har ökat. Under 2023 omkom 100 personer i spårtrafiken, vilket motsvarar en ökning med 24 personer jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Tre med vinst och fem med förlust
Det gick riktigt bra för SJ. MTR Express lyckades efter nästan tio år vända förlust till vinst. Snälltåget gick allra bäst. Kommersiell tågtrafik lönar sig. Men för alla företag som bedrev upphandlad trafik slutade 2023 med svidande förluster.
Fördubblad spårvagnstrafik i Lund
Spårvagnstrafiken i Lund har fördubblats de senast veckorna. Nu är två vagnar av sju i trafik, Åsa-Hanna och Inferno. Skånetrafiken tror på normal trafik i vår.
Bättre förberedelser ska rädda tågtrafiken i vinter
Ökade möjligheter till avisning av tågsätten, fler reservdelar i beredskap, fler reparatörer i tjänst och glesare trafik. Så minskar SJ risken för havererad vintertrafik.


