Annons:

Publicerad: 2023-10-28

MTRX förlänger underhållsavtal med Stadler

MTRX och Stadler har tecknat ett förlängt långsiktigt underhållsavtal. Den schweiziska tågtillverkaren kommer därmed att ha ett helhetsansvar för underhåll av MTRX:s tågflotta till och med 2033.

“Avtalet ger goda förutsättningar för MTRX att fortsätta vara pålitliga, punktliga och växa på den svenska tågmarknaden”, säger Filip Thunell, vd för MTRX.

Det nya underhållsavtalet mellan tågbolaget MTRX och tågtillverkaren Stadler innebär att Stadler har ett helhetsansvar för fordonsunderhållet. Det innefattar både förebyggande och avhjälpande underhåll samt skadereparationer. Längden för avtalet är 10 år och löper ut 2033.

Hela MTRX fordonsflotta, sex tåg av modell FLIRT (X74), är levererade av Stadler och sattes i trafik 2015. Tågen är anpassade till nordiska klimat och har en maxhastighet på 200 km/h. Den schweiziska tågtillverkaren har sedan dess varit ansvariga för underhåll av tågen. Precis som tidigare kommer underhållet utföras i Hagalund, strax norr om Stockholm.

FOTO: MTRX

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Notis

WSP anpassar Luleå bangård

WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.

Nyhet

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.

Nyhet

MTR förlorade en halv miljard

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.