Annons:

Publicerad: 2024-11-21

Nattågen Stockholm-Duved får ett år till

SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Trafikverket har utlöst optionen på nattågstrafik mellan Stockholm och Duved och SJ kommer därmed att köra tågen ytterligare ett år.  SJ:s nattåg till Åre och Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.

”Vi är glada”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

”Det har ju funnits en oro kring Trafikverkets möjligheter att handla upp trafiken när de statliga anslagen inte räknats upp.”

”Men nu är trafiken räddad under såväl 2025 som 2026. Sen återstår att se i vilken omfattning Trafikverket handlar upp nattågstrafik från och med 13 december 2026.”

Trafikverket har valt att prioritera nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland.

”Nattågen för 2025 är en option som utlösts i våras, det vill säga innan vi har haft diskussioner kring budgeten”, skriver Trafikverket till SvT.

”För 2026 ser vi att det är en prioriterad trafik som vi kommer att behöva inrymma i kommande budget och har därför valt att utlösa optionen även för det året.”

Tåg året runt från 2018

SJ återinförde åretrunt-trafik med nattåg till och från Jämtland 2018 efter några år med säsongtrafik

SJ vann 2019 Trafikverkets senaste upphandling av nattågstrafiken mellan Stockholm och Duved under fyra år, från december 2020 till december 2024.

I avtalet finns en option på ett plus ett år som nu utlösts av Trafikverket.

Tågtrafik i farozonen

En stor del av den upphandlade tågtrafiken i Sverige kan komma att läggas ner om Trafikverket inte får kraftigt ökade anslag. Nattågen mellan Stockholm och Jämtland samt regionaltågstrafiken mellan Gävle och Mjölby är i farozonen.

Annons:

Trafikverket betalar under de två åren knappt 20 miljoner kronor per år till SJ.

”Det är ett genomsnitt av den ersättning vi fått för trafiken 2020-2024”, säger Jan Kyrk.

”Det innebär alltså inte någon ökad ersättning.”

Ännu ingen anbudsförfrågan

Trafikverket har ännu inte gått ut med någon anbudsförfrågan inför kommande upphandling av nattågstrafiken till och från Jämtland och övre Norrland från december 2026.

”Det bör ske under våren med beslut om vem som ska köra trafiken i fortsättningen senast om ett år om det ska finnas en rimlig chans till förberedelser för den som får uppdraget”, säger Jan Kyrk.

”Turistindustrin och vi hoppas att det blir en lång avtalsperiod för att tågtrafikföretaget, vilket det än blir, ska kunna ett stabilt trafikupplägg.”

SJ:s beslut ligger fast

SJ:s beslut att avsluta nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå i mitten av december i år och mellan Göteborg och Duved i slutet av april nästa år ligger fast trots de omfattande protesterna och ett ökat intresse för resor med nattågen.

”Ända sedan vi berättade att vi skulle lägga ner nattågen till och från Göteborg har bokningarna ökat och vi har sålt väldigt många platser till nattågen mellan Göteborg och Duved under vintern och våren.”

Varken regeringen eller Trafikverket anser att nattågstrafiken mellan Göteborg och Jämtland bör upphandlas.

Enligt Kan Kyrk innebär Trafikverkets beslut att utlösa optionen för trafiken under 2026 att finansieringen av den påbörjade upprustningen av nattågsvagnarna underlättas.

Elektrifiering klar om 13 månader

BaneNor har meddelat SJ att elektrifiering av Meråkersbanan mellan Trondheim och Storlien beräknas vara klar vid årsskiftet 2025-2026.

SJ vill köra genomgående nattåg mellan Stockholm och Trondheim när den försenade elektrifieringen är klar men kräver statligt stöd.

Det norska Jernbanedirektoratet har uttalat sig positivt om stöd medan svenska Trafikverket är tveksamt, bland annat beroende på de oförändrade statliga anslagen till köp av tågtrafik.

”Det borde vara i mångas intresse att sträckan Sundsvall-Trondheim kan trafikeras med genomgående tåg”, säger Jan Kyrk.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Ju mindre desto bättre

Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.

Hector Rails virkeståg för Trätåg från Mora till Gävle passerar Vikarbyn på Siljansbanan 14 maj 2024.
Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.