Annons:

Publicerad: 2024-09-06

Tågtrafik i farozonen

En stor del av den upphandlade tågtrafiken i Sverige kan komma att läggas ner om Trafikverket inte får kraftigt ökade anslag. Nattågen mellan Stockholm och Jämtland samt regionaltågstrafiken mellan Gävle och Mjölby är i farozonen.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Tåg i Bergslagen kan tvingas dra ner på tågtrafiken om det statliga bidraget på 25 miljoner kronor försvinner. En julikväll 2020 rullar tåg 8028 från Västerås till Ludvika in i Smedjebacken. 

Annons:

”Situationen är bekymmersam”, säger Maja Rapp, vd i Tåg i Bergslagen.

”Får vi inte ekonomisk stöttning av staten behöver vi se över trafiken och vi kan tvingas till neddragningar.”

Staten betalar genom Trafikverket ut närmare en miljard kronor per år för att stötta kommersiellt olönsam kollektivtrafik. Större delen av summan går till färjetrafiken mellan fastlandet och Gotland och en stor del till flygtrafik mellan Stockholm och elva flygplatser i Norrlands och Svealands inland.

En fjärdedel till tågtrafik

En fjärdedel av beloppet, cirka 250 miljoner, går till interregional tågtrafik och till nattågsförbindelsen mellan Stockholm och Hamburg.

Men regeringen har tidigare aviserat att det tillfälligt utökade anslaget för ersättning till upphandlad trafik ska återgå till den tidigare nivån om cirka 900 miljoner kronor per år från och med nästa budgetår.

Det skulle innebära att Trafikverket inte kan förnya flera avtal och att trafiken då måste läggas ner eller krympas.

I Trafikverkets anslagsäskande till regeringen för budgetåren 2025–2027 skriver Trafikverket:

”Om Trafikverket behöver prioritera bland de avtal som ska förnyas/tillkomma kommer Gotlandstrafiken, flygupphandling och nattågstrafiken till norra Norrland att prioriteras först. Om inte ytterligare medel tillförs för år 2025 respektive 2026 kommer Trafikverket inte att ha möjlighet att teckna avtal om tågtrafik till Trondheim, tåg i Bergslagen, buss i norra Dalarna eller nattågstrafik till Jämtland.”

Staten stöder tågtrafiken mellan Gävle och Mjölby via Borlänge med 24,4 miljoner kronor i år och med 25,4 miljoner kronor under 2025 genom ett samverkansavtal med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Örebro, Västmanlands, Dalarnas respektive Gävleborgs län.

Under 2023 gjordes 403 216 resor med regionaltågen på sträckan.

”Ett betydande avbräck”

De fyra regionala kollektivtrafikmyndigheterna satsar 426 miljoner kronor på regionaltågstrafiken som upphandlas av Tåg i Bergslagen (TiB).

”Det skulle bli ett betydande ekonomiskt avbräck för oss om det statliga bidraget upphörde”, säger Mats Eklund, strategi- och ekonomichef på TiB.

”Men vi har ännu inte diskuterat detta med våra ägare, vi avvaktar till vi får klara besked genom regeringens budgetproposition som presenteras nästa vecka. Men det är väl osäkert om ägarna kan ställa upp med mer pengar till vår tågtrafik.”

Natten till 4 juni 2020 står tåg 71 och 91 på Sundsvall C redo att avgå mot Göteborg respektive Stockholm. I december ställs nattåget mellan Umeå och Göteborg in och i april försvinner de direkta vagnarna mellan Duved och Göteborg. Nu hotas även nattåget mellan Duved och Stockholm av nedläggning.

Bosse Andersson, utredningsledare på Trafikverket, väntar också på besked från regeringen.

Trafikverket har begärt ökade anslag

”Vi har begärt närmare 200 miljoner kronor i ökat anslag för att för att upprätthålla dagens tillgänglighet genom trafikavtal under 2025 och närmare 300 miljoner kronor i ökat anslag för 2026”, säger han.

”Utan dessa ökningar tvingas vi prioritera bort en del av den trafik vi vill stödja som tågtrafiken i Bergslagen och nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland.”

Nuvarande avtal med SJ om nattågstrafiken mellan Stockholm och Duved kostar staten 20 miljoner kronor per år. Förra året gjordes 94 358 resor med dessa nattåg.

Även Linköping–Kalmar i riskzonen

”Även det statliga stödet till regionaltågen mellan Linköping och Kalmar kan vara i riskzonen”, säger Bosse Andersson.

Den trafiken kostar staten18,4 Mkr/år, Förra året gjordes 277 392 resor med de tågen.

En förklaring till det ökade behovet av statliga medel till upphandlad trafik och till trafik som bedrivs genom samverkansavtal är att avtal som slutits det senaste året blivit betydligt dyrare än genom tidigare avtal.

Tio miljoner kan bli 190 miljoner kronor

När Vy Tåg till tidtabellskiftet i december kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland är kostnaden för staten endast tio miljoner kronor per år.

Vy Tåg har inte velat utnyttja optionen på ytterligare ett plus ett år eftersom företaget årligen förlorar stora belopp på nattågstrafiken.

I stället kommer SJ att köra tågen ett plus ett år framåt på löpande räkning med ett nödavtal som kan ge SJ 190 miljoner kronor per år.

”Vi hoppas på klara besked i budgetpropositionen”, säger Bosse Andersson.

”Om regeringen inte är tillräckligt tydlig i propositionen kommer det att framgå av vårt regleringsbrev som kommer senare i höst exakt vad som gäller.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Ju mindre desto bättre

Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.

Hector Rails virkeståg för Trätåg från Mora till Gävle passerar Vikarbyn på Siljansbanan 14 maj 2024.
Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.