Annons:
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Med en eftersatt järnvägsinfrastruktur behövs en tydlig arena för att diskutera utmaningar och visa upp de tekniska lösningar som kan stärka och utveckla järnvägsnätet.
Det menar Elmia i Jönköping som med Infra Rail kombinerar viktiga branschdiskussioner med produktdemonstrationer och ett branschaktuellt scenprogram om ämnen som underhåll, säkerhet och digitalisering.
Genom lanseringen av Elmia Infra Rail avvecklas Elmia Nordic Rail.
“Elmia Infra Rail blir en kraftfull arena för att se innovationer i action och ta del av branschens viktigaste frågor. Här möts utställare och besökare för att inte bara prata om järnvägsinfrastruktur, utan för att verkligen uppleva den i praktiken”, säger Agne Bengtsson, VD på Elmia.
NRSA och Nordic Infracenter är samarbetspartners
Elmia Infra Rail arrangeras i nära samarbete med Nordisk Referensgrupp för Spårburna Arbetsmaskiner (NRSA) och Nordic Infracenter.
“Vi på NRSA är glada över att vara en samarbetspartner till Elmia Infra Rail och ser det som en värdefull möjlighet att bidra till att forma en mässa för branschen. En ”prova-på-mässa” där mässbesökarna själva får möjlighet prova och uppleva maskinernas funktioner och prestanda i en realistisk miljö”, säger Mika Suorsa, VD för NRSA.
”Ta hand om järnvägen så tar järnvägen hand om Sverige. Det är ledorden när Nordic Infracenter samverkar med Elmia på Elmia Infra Rail i år”, säger Matz Magnusson, verksamhetsutvecklare på Nordic Infracenter.
“Elmia Infra Rail är en plattform där vi kan inspirera till nya samarbeten och stärka affärsmöjligheter.”
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.









