Annons:

Publicerad: 2024-11-12

Nordic Rail blir Infra Rail 2025

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.

Med en eftersatt järnvägsinfrastruktur behövs en tydlig arena för att diskutera utmaningar och visa upp de tekniska lösningar som kan stärka och utveckla järnvägsnätet.

Det menar Elmia i Jönköping som med Infra Rail kombinerar viktiga branschdiskussioner med produktdemonstrationer och ett branschaktuellt scenprogram om ämnen som underhåll, säkerhet och digitalisering.

Genom lanseringen av Elmia Infra Rail avvecklas Elmia Nordic Rail.

“Elmia Infra Rail blir en kraftfull arena för att se innovationer i action och ta del av branschens viktigaste frågor. Här möts utställare och besökare för att inte bara prata om järnvägsinfrastruktur, utan för att verkligen uppleva den i praktiken”, säger Agne Bengtsson, VD på Elmia.

NRSA och Nordic Infracenter är samarbetspartners

Elmia Infra Rail arrangeras i nära samarbete med Nordisk Referensgrupp för Spårburna Arbetsmaskiner (NRSA) och Nordic Infracenter.

“Vi på NRSA är glada över att vara en samarbetspartner till Elmia Infra Rail och ser det som en värdefull möjlighet att bidra till att forma en mässa för branschen. En ”prova-på-mässa” där mässbesökarna själva får möjlighet prova och uppleva maskinernas funktioner och prestanda i en realistisk miljö”, säger Mika Suorsa, VD för NRSA.

”Ta hand om järnvägen så tar järnvägen hand om Sverige. Det är ledorden när Nordic Infracenter samverkar med Elmia på Elmia Infra Rail i år”, säger Matz Magnusson, verksamhetsutvecklare på Nordic Infracenter.

“Elmia Infra Rail är en plattform där vi kan inspirera till nya samarbeten och stärka affärsmöjligheter.”

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.