Annons:
Nu fortsätter arbetet med järnvägen Byarum–Tenhult
Trafikverket har valt lokaliseringsalternativ Väst i projekt Byarum–Tenhult. Nu fortsätter arbetet med järnvägsplanen.
– Vi tar ännu ett steg mot den nya järnvägen, som är viktig för järnvägssystemet. Det är en viktig milstolpe i projektet, och det känns bra att kunna gå vidare. Det är också bra för alla som påverkats av utredningsarbetet och som väntat på besked, att nu veta vad som gäller, säger Carina Junefelt, projektchef på Trafikverket.
Under arbetet med lokaliseringsutredningen för den nya järnvägen har det funnits fyra olika lokaliseringsalternativ, men projektet valde Alternativ Väst med motiveringen att det är det alternativ som bäst uppfyller de projektmål som satts upp för projektet, exempelvis restid, klimatpåverkan och kostnad.
– I november håller projektet informationsmöten kvällstid i Byarum och Tenhult, dit allmänheten är välkommen för att ställa sina frågor, säger Carina Junefelt.
Den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult, söder om Jönköping, blir en cirka 25 kilometer lång enkelspårig järnväg med maxhastigheten 200 kilometer i timmen. Projektet beräknas kosta omkring 2,2 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.
Några av projektets mål är att minska restiderna, öka pendlingsmöjligheterna, ge möjlighet att köra mer gods på järnväg, och att göra järnvägssystemet mindre störningskänsligt.
Planerad byggstart är 2030 och planerad trafikstart är 2033. Projektet ingår i en större satsning där stora delar av järnvägssystemet söder om Jönköping moderniseras och rustas upp.
Nu fortsätter arbetet med projektets järnvägsplan som är en mer detaljerad plan för exakt var den nya järnvägen ska byggas och hur den ska utformas. Nästa formella samråd med allmänheten är planerat till 2025.
Läs mer på projektets hemsida: www.trafikverket.se/byarum-tenhult
ANNONS:
Fler notiser
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.
Höjd åldersgräns ska locka fler ta tåget med barn i Mälardalen
Mälardalstrafik höjer åldersgränsen för medföljande barn på Mälartåg tillfälligt, för att locka fler att resa hållbart med barn i Stockholm-Mälardalen i sommar.
RMD och Strainlabs nominerade till europeiskt innovationspris
De två svenska järnvägsföretagen Railway Metrics and Dynamics AB och Strainlabs har nominerats till den prestigefyllda utmärkelsen ERCI Innovation Awards.