Annons:
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Tågtrafiken på norra Bohusbanan kommet att vara inställd till december nästa år för byte av kontaktledningsanläggningen. Nu pågår arbete på bangården i Uddevalla.
”Vi ökar driftsäkerheten på banan, minskar underhållskostnaderna och möjliggör för fler tåg att trafikera sträckan, säger Patric Bjälkander projektledare på Trafikverket.
Trafikverkets entreprenörer byter fundament, stolpar, utliggare, bärlinor, kontaktledningen och hjälpkraft. De gamla sugtransformatorerna byts mot moderna autotransformatorer vilket minskar spänningsfallet och medger fler tåg på sträckan.
All tågtrafik norr om Uddevalla stoppad
Från 2 augusti till 20 april 2026 är tågen inställda på sträckan Uddevalla–Strömstad. Under första veckan, från 2 till 11 augusti, fortsätter dessutom ombyggnaden av elkraftssystemet på bangården i Uddevalla som pågått under kvällar nätter sedan i våras.
Arbetena på Uddevalla bangård fortsätter under kvällar och nätter i under hösten.
“Arbetena på bangården under våren har gått bra och i ligger i fas med tidplanen “, säger Patric Bjälkander.
“Vi har börjat riva den gamla kontaktledningsanläggningen. Det är ett tidsödande arbete. Allt gammalt ska bort.”
Åter trafik till Rabbalshede från 20 april
Från 20 april till tidtabellsskiftet i mitten av december 2026 är tågtrafiken inställd mellan Rabbalshede och Strömstad.
Norra Bohusbanan får ny elanläggning
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Den 75 år gamla anläggningen har tjänat ut. Samtidigt byggs ny plattform i Uddevalla och banan trädsäkras.
Annons:
De nya stolpfundamenten borras med hjälp av ett nybyggt borrtåg från BS Verkstäder i Falköping.
Genom att borra hål för fundamenten istället för att gräva gropar minskar risken för sättningar i banvallen.
Arbetet utförs dagtid på vardagar.
“Infrakraft har borrat några hål för nya fundament i anslutning till bangården och det har fungerat mycket väl”, säger Patric Bjälkander.
2 000 borrhål återstår
“Nu återstår 2 000 hål att borra så det finns att göra under drygt ett år “
Kontraktssumman för bytet av kontaktledningsanläggningen på Norra Bohusbanan är cirka 500 miljoner kronor. Till den summan kommer kostnaden för allt material som används, den är också ungefär 500 miljoner kronor.
Ersättningsbussar till alla stationer
När tågtrafiken på norra delen av Bohusbanan är inställd kör Västtrafik ersättningsbussar mellan antingen Uddevalla och Strömstad, under de första dagarna mellan Ljungskile och Strömstad.
Bussar ersätter alla tågavgångar och stannar vid alla stationer längs sträckan: Uddevalla Östra, Uddevalla, Munkedal, Dingle, Hällevadsholm, Rabbalshede, Tanum, Överby, Skee och Strömstad.
Nästan normal tågtrafik Göteborg–Uddevalla
Tågen mellan Göteborg och Uddevalla går som vanligt dagtid under vardagar, med undantag för den första veckan och under kvällarna under hösten.
”Vi förstår att det här påverkar vardagen för många av våra resenärer och vi gör allt vi kan för att underlätta resan under arbetet”, säger Pontus Gunnäs, affärschef för tåg på Västtrafik.
”När det är klart kommer risken för störningar minska och tillgängligheten på Uddevalla central förbättras.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.




