Annons:

Publicerad: 2025-08-05

Ny kontaktledning på norra Bohusbanan

Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Tågtrafiken på norra Bohusbanan kommet att vara inställd till december nästa år för byte av kontaktledningsanläggningen. Nu pågår arbete på bangården i Uddevalla.

”Vi ökar driftsäkerheten på banan, minskar underhållskostnaderna och möjliggör för fler tåg att trafikera sträckan, säger Patric Bjälkander projektledare på Trafikverket.

Trafikverkets entreprenörer byter fundament, stolpar, utliggare, bärlinor, kontaktledningen och hjälpkraft. De gamla sugtransformatorerna byts mot moderna autotransformatorer vilket minskar spänningsfallet och medger fler tåg på sträckan.

Från 2 augusti till 20 april 2026 är tågen inställda på sträckan Uddevalla–Strömstad. Under första veckan, från 2 till 11 augusti, fortsätter dessutom ombyggnaden av elkraftsystemet på bangården i Uddevalla som pågått under kvällar nätter sedan i våras.

Arbetena på Uddevalla bangård fortsätter under kvällar och nätter i under hösten.

 Därefter är tågtrafiken inställd mellan Rabbalshede och Strömstad till tidtabellsskiftet i mitten av december 2026.

Norra Bohusbanan får ny elanläggning

Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Den 75 år gamla anläggningen har tjänat ut. Samtidigt byggs ny plattform i Uddevalla och banan trädsäkras.

Annons:

De nya stolpfundament borras med hjälp av ett nybyggt borrtåg från BS Verkstäder i Falköping.

Genom att borra hål för fundamenten istället för att gräva gropar minskar risken för sättningar i banvallen.

Arbetet utförs dagtid på vardagar.

När tågtrafiken på norra delen av Bohusbanan är inställd kör Västtrafik ersättningsbussar mellan antingen Uddevalla och Strömstad, under de första dagarna mellan Ljungskile och Strömstad.

Bussar ersätter alla tågavgångar och stannar vid alla stationer längs sträckan: Uddevalla Östra, Uddevalla, Munkedal, Dingle, Hällevadsholm, Rabbalshede, Tanum, Överby, Skee och Strömstad.  

Tågen mellan Göteborg och Uddevalla går som vanligt dagtid under vardagar, med undantag för den första veckan och under kvällarna under hösten.

”Vi förstår att det här påverkar vardagen för många av våra resenärer och vi gör allt vi kan för att underlätta resan under arbetet”, säger Pontus Gunnäs, affärschef för tåg på Västtrafik.

”När det är klart kommer risken för störningar minska och tillgängligheten på Uddevalla central förbättras.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.

Nyhet

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Nyhet

Staten räddar tågfärjorna

Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.