Annons:

Publicerad: 2025-04-25

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Svevia

“Det här är en lösning som länge efterfrågats lokalt. Många i byn ser positivt på att det byggs en helt ny lösning för att ta sig förbi järnvägen”, säger Charles Hutton, Svevia.

Projektet omfattar rivning av två plankorsningar, byggnation av en ny bil-, gång och cykelväg under järnvägsspåret samt återställning av järnväg, väg- och grönområden. Utöver mark- och betongarbeten omfattar uppdraget även nya VA-ledningar.

Just nu pågår ett omfattande förberedande schaktarbete.

“Vi börjar med att schakta ut en stor grop där vägen ska gå. Därefter gjuter vi bron på plats vid sidan av spåren. Under vecka 31 stänger vi av järnvägstrafiken i fem dygn. Då river vi spåren, tar bort kontaktstolpar och ledningar, och lanserar in bron i sitt slutliga läge under järnvägen”, säger Charles Hutton.

När bron är på plats återställs spår, kontaktledningar och signalteknik.

Arbetet inleddes i mars och ska vara klart i slutet av november. Projektet genomförs som en utförandeentreprenad på uppdrag av Trafikverket och är värt cirka 46 miljoner kronor.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Train & Rail i Stockholm fullbokad

Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

Nyhet

Göteborg C byggs om för längre tåg

Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.

Notis

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.