Annons:
Ny tågdepå i Göteborg
Jernhusens nya tågdepå i Sävenäs invigdes på fredagen. Här kommer Västtrafiks 45 nya regionaltåg att garantibesiktigas och underhållas.
Text: Ulf Nyström Foto: Eddie Löthmark

Västtrafiks nya regionaltåg X80 kommer att underhållas i den nya depån i Sävenäs.
Annons:

De som klipper bandet är Staffan Andersson från Skanska, Kerstin Gillbro från Jernhusen, Pontus Gunnäs från Västtrafik och Bijan Zainali, Västtrafiks styrelseordförande.

Det är ont om uppställningsspår för Västrafiks fordon. En del motorvagnståg ställs kvällar och helger upp på Sävenäs rangerbangård.
”Vi hoppas ha ett antal uppställningsspår klara i Lärje norr om Göteborg Marieholm vid Vänerbanan år 2025”, säger Pontus Gunnäs.
”Planering pågår dessutom för uppställningsspår och en mindre depå för dagligt underhåll vid Västkustbanan strax söder om Mölndals Nedre.”
”Men det är brist på uppställningsspår och vi är lite oroliga för att inte hitta tillräckligt med platser.”
Kostnad 260 miljoner kronor
Den nya depån i Sävenäs har kostat 260 miljoner kronor inklusive infrastrukturinvesteringar och bekostats av statliga Jernhusen. Västtrafik kommer att hyra depån för 40 miljoner kronor per år.
”Västtrafiks bedömning pekar på att Västra Götalandsregionen står inför en stark befolkningstillväxt de kommande åren och Västtrafik har som mål att fördubbla tågresandet till 130 000 dagliga resor år 2035”, skriver Kerstin Gillsbro, vd i Jernhusen, till Järnvägar.nu.

Pontus Gunnäs är tågchef på Västtrafik.

Många deltog i ceremonin.
”För att Västtrafik ska lyckas med det är Jernhusens utbyggnad av depån i Sävenäs en avgörande faktor. De 45 nya tågen kräver en modern och högteknologisk underhållsdepå. Vi har utvecklat Sävenäs med hållbara, moderna byggmetoder, en byggnad som ska leva länge och maximera tågens livslängd.”
Jernhusen äger 13 underhållsdepåer
Jernhusen äger och förvaltar 13 underhållsdepåer för tåg i Sverige, nästan hälften av alla tågdepåer i landet.
”Hagalunds depå, strax norr om Stockholm, som delvis byggdes redan under tidigt 1900-tal, genomgår nu en omfattande utbyggnation och modernisering som anpassning till nya moderna tåg och ökade kapacitetsbehov”, skriver Kerstin Gillsbro.
”Vi bygger en ny fastighet på 8 400 kvadratmeter för underhåll av SJ:s nya regionaltåg. Den nya hallen kommer att byggas med de senaste teknikvalen och kommer att miljöcertifieras. Arbetet sker i flera olika parallella byggprojekt och kommer att pågå fram till 2026.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
MTRX släpper tågbiljetterna för julen
Från och med den 5 juli gick det att köpa julbiljetter till MTRX:s avgångar mellan Stockholm och Göteborg. MTRX köptes under våren av det finländska järnvägsbolaget VR och kommer att byta namn till VR efter sommaren.
Utbyggnaden av ERTMS skjuts upp
Utbyggnaden av det nya trafiksäkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan skjuts upp två-tre år. En ny tidsplan kommer kring årsskiftet. Men målet är fortfarande att Södra stambanan ska ha ERTMS år 2030.
Mindre miljöpåverkan får kosta
Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.
Kombitåget Stockholm-Norrland läggs ner
Real Rail lägger 31 mars ner kombitrafiken mellan Rosersberg och Luleå via Umeå. Men transporterna med kombitågen från Nässjö och Jönköping till Norrland ökar när Real Rail nu börjar köra varor till Ikea-varuhus i Norrland.