Annons:

Publicerad: 2023-07-03

Ny tågverkstad i Göteborg

Train Alliance kommer att bygga en ny verkstad för underhåll och reparationer av lok och godsvagnar i närheten av Skandiahamnen i Göteborg. Lokaliseringen beslutas i höst. Verkstaden ska stå klar senast 2028.

Text: Ulf Nyström  Foto: Train Alliance

Den nya lokverkstaden på Rala-området i Hallberg ska invigas i höst.

Annons:

”Allt fler godståg ankommer till o0ch avgår från Göteborgs hamn och det finns ett behov av en trafiknära verkstad för lok och godsvagnar i anslutning till kombiterminalen eller någon av hamnarna”, säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.

”Vi har sedan förra årets ett samarbetsavtal med Göteborgs hamn och vi utreder nu tillsammans den bästa placeringen av den nya verkstaden.”

Osäker framtid för lokverkstad i Sävenäs

Framtiden är dessutom osäker för lok- och godsvagnsverkstäderna i Sävenäs.

Västtrafik bygger för närvarande ut motorvagnsverkstaden i Sävenäs för att kunna ta hand om X80-tågen när de levereras med start nästa år.

Trafikverket bygger uppställningsspår för tåg i Lärje vid Vänerbanan, fyra kilometer norr om Göteborg C

”Helt klart behövs det möjlighet att reparera och underhålla godsvagnar och lok i närheten av hamnen”, säger Joakim Weijmer. ”Dessutom finns inte så många andra möjliga lokaliseringsalternativ i Göteborgsområdet.

Train Alliance har sedan några år en verkstad i närheten av Malmö hamn och en på Rala-området strax norr om Hallsberg.

Verkstadsbygge pågår i Hallsberg

För närvarande pågår byggandet av en lokverkstad vid tågservicehallen i Rala. Invigningen sker i höst.

”Vi kommer att hyra ut lokverkstaden till Siemens med ett 25-årigt kontrakt”, säger Joakim Weijmer. ”Investeringen uppgår till 120 miljoner kronor och inkluderar infrastrukturen.”

Ny lokverkstad i Hallsberg

Train Alliance bygger en ny lokverkstad på Rala-området i Hallsberg för Siemens Mobility. Verkstaden ska vara klar hösten 2023 och beräknas kosta 150 miljoner kronor.

Train Alliance har sedan tidigare säkrat mark som är detaljplanelagd för järnvägsverksamhet för att etablera nya verkstäder i Borlänge och Luleå. Företaget äger totalt två miljoner kvadratmeter mark i anslutning till rangerbangårdar och kombiterminaler.
Målet är att ha även dessa verkstäder klara till år 2028.

”Vi vill kunna erbjuda lok- och godsvagnsägare nödvändigt underhåll i nära anslutning till de viktiga start- och slutpunkterna i transportkedjan”, säger Joakim Weijmer. ”Det ger ett mer effektivt underhåll.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Vintern gick hårt åt Green Cargo

Den hårda vintern, urspårningarna på Malmbanan och de återkommande lokförarstrejkerna i Tyskland drabbade Green Cargo hårt. Första kvartalet 2024 gav ett rörelseresultat på -98 miljoner kronor.

Nyhet

Sträng vinter sänkte SJ:s resultat

SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.

Nyhet

Flixtrain lämnar Sverige

Flixtrain ställer in all tågtrafik i Sverige efter knappt tre år på spåren. Tågen har tidvis varit välfyllda men Flixtrain har kört med betydligt färre vagnar än planerat och tidvis har trafiken varit inställd.

Nyhet

Nya bokningssystem för tågbiljetter

I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.