Annons:
Ny tågverkstad i Göteborg
Train Alliance kommer att bygga en ny verkstad för underhåll och reparationer av lok och godsvagnar i närheten av Skandiahamnen i Göteborg. Lokaliseringen beslutas i höst. Verkstaden ska stå klar senast 2028.
Text: Ulf Nyström Foto: Train Alliance

Den nya lokverkstaden på Rala-området i Hallberg ska invigas i höst.
Annons:
”Allt fler godståg ankommer till o0ch avgår från Göteborgs hamn och det finns ett behov av en trafiknära verkstad för lok och godsvagnar i anslutning till kombiterminalen eller någon av hamnarna”, säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.
”Vi har sedan förra årets ett samarbetsavtal med Göteborgs hamn och vi utreder nu tillsammans den bästa placeringen av den nya verkstaden.”
Osäker framtid för lokverkstad i Sävenäs
Framtiden är dessutom osäker för lok- och godsvagnsverkstäderna i Sävenäs.
Västtrafik bygger för närvarande ut motorvagnsverkstaden i Sävenäs för att kunna ta hand om X80-tågen när de levereras med start nästa år.
Trafikverket bygger uppställningsspår för tåg i Lärje vid Vänerbanan, fyra kilometer norr om Göteborg C
”Helt klart behövs det möjlighet att reparera och underhålla godsvagnar och lok i närheten av hamnen”, säger Joakim Weijmer. ”Dessutom finns inte så många andra möjliga lokaliseringsalternativ i Göteborgsområdet.
Train Alliance har sedan några år en verkstad i närheten av Malmö hamn och en på Rala-området strax norr om Hallsberg.
Verkstadsbygge pågår i Hallsberg
För närvarande pågår byggandet av en lokverkstad vid tågservicehallen i Rala. Invigningen sker i höst.
”Vi kommer att hyra ut lokverkstaden till Siemens med ett 25-årigt kontrakt”, säger Joakim Weijmer. ”Investeringen uppgår till 120 miljoner kronor och inkluderar infrastrukturen.”

Ny lokverkstad i Hallsberg
Train Alliance bygger en ny lokverkstad på Rala-området i Hallsberg för Siemens Mobility. Verkstaden ska vara klar hösten 2023 och beräknas kosta 150 miljoner kronor.
Train Alliance har sedan tidigare säkrat mark som är detaljplanelagd för järnvägsverksamhet för att etablera nya verkstäder i Borlänge och Luleå. Företaget äger totalt två miljoner kvadratmeter mark i anslutning till rangerbangårdar och kombiterminaler.
Målet är att ha även dessa verkstäder klara till år 2028.
”Vi vill kunna erbjuda lok- och godsvagnsägare nödvändigt underhåll i nära anslutning till de viktiga start- och slutpunkterna i transportkedjan”, säger Joakim Weijmer. ”Det ger ett mer effektivt underhåll.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Premiär för Snälltåget via Göteborg
På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
Fler norska tåg till Malmö
Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.