Annons:

Publicerad: 2024-06-28

Ny vd för Väte Rail

Björn Sandberg, 45 år från Malmö, tar från första juli över som ny vd för tågbolaget Väte Rail AB. Björn har en gedigen snart tjugofemårig erfarenhet inom järnvägsbranschen och har sedan år 2010 avancerat inom företaget till att 2024 bli vice vd, men har i flera år varit avgående vd:s högra hand och närmaste medarbetare.

Björn Sandberg säger att hans fokus i arbetet som ny vd kommer att ligga på att förädla och utveckla företagets potential samt att intensifiera arbetet för att göra Väte Rail AB till Sveriges grönaste tågbolag. 

Väte Rail AB, grundades 2008 och är ett järnvägsbolag med växling, terminaltjänster och godstågsdragning som främsta verksamheter. Företaget med huvudkontor i Malmö har sedan starten ständigt expanderat och har nu drygt 100 anställda på flera platser i Sverige. 

Avgående vd tillika delägare och grundare till Väte Rail AB, Jan G Forslund lämnar posten vid 70 års ålder för att enbart ägna sig åt uppdraget som styrelseordförande. 

“Jag är mycket stolt över Björn Sandberg och glad att han tar över ledningen. Med detta får en ny generation växa med VÄTE Rail AB och säkra företagets framtid”, säger Jan G Forslund i en kommentar.  

jörn Sandberg ny VD för Väte Rail AB. FOTO: Väte Rail

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Ju mindre desto bättre

Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.

Hector Rails virkeståg för Trätåg från Mora till Gävle passerar Vikarbyn på Siljansbanan 14 maj 2024.
Notis

Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

Notis

Northrail satsar på Skandinavien

Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.

Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.