Annons:
Ny vd för Väte Rail
Björn Sandberg, 45 år från Malmö, tar från första juli över som ny vd för tågbolaget Väte Rail AB. Björn har en gedigen snart tjugofemårig erfarenhet inom järnvägsbranschen och har sedan år 2010 avancerat inom företaget till att 2024 bli vice vd, men har i flera år varit avgående vd:s högra hand och närmaste medarbetare.
Björn Sandberg säger att hans fokus i arbetet som ny vd kommer att ligga på att förädla och utveckla företagets potential samt att intensifiera arbetet för att göra Väte Rail AB till Sveriges grönaste tågbolag.
Väte Rail AB, grundades 2008 och är ett järnvägsbolag med växling, terminaltjänster och godstågsdragning som främsta verksamheter. Företaget med huvudkontor i Malmö har sedan starten ständigt expanderat och har nu drygt 100 anställda på flera platser i Sverige.
Avgående vd tillika delägare och grundare till Väte Rail AB, Jan G Forslund lämnar posten vid 70 års ålder för att enbart ägna sig åt uppdraget som styrelseordförande.
“Jag är mycket stolt över Björn Sandberg och glad att han tar över ledningen. Med detta får en ny generation växa med VÄTE Rail AB och säkra företagets framtid”, säger Jan G Forslund i en kommentar.

jörn Sandberg ny VD för Väte Rail AB. FOTO: Väte Rail
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Tågstoppet kan bli långvarigt
I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Återhämtning för Hector Rail
2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Storförlust för Hector Rail
Nettoomsättningen minskade marginellt men förlusterna ökade kraftigt. Hector Rail har ekonomiska problem i både i Sverige och i Tyskland.