Annons:

Publicerad: 2025-06-12

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Text: Ulf Nyström

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Bilden tagen mellan Mantorp och Törnevalla. FOTO: Tobias Jäderup

Annons:

SJ hyr sedan årsskiftet tre Vectron-lok av godstågsbolaget Green Cargo för tågdragningen mellan Malmö och dansk-tyska gränsen och tågen körs numera av SJ:s förare i Malmö.

Tidigare drogs tågen mellan Malmö och Padborg av godstågsbolaget Hector Rail.

Förändringen har medfört att förseningarna minskat.

Ända sedan nattågstrafiken mellan Stockholm och Tyskland inleddes 1 september 2022 har tågen dragits av SJ:s Rc6-lok mellan Stockholm och Malmö.

Vectron-lok till Stockholm

Men från och med 23 juni kommer SJ att använda inhyrda Vectron-loken även mellan Stockholm och Malmö.

”Tågen har blivit tyngre när vi kopplat till fler vagnar och Vectron-loken har bättre dragkraft och EP-broms som gör att vi kan accelerera tågen snabbare och bromsa mer effektivt”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

”Även om förseningarna av nattågen blivit färre är det viktigt att vi kan hålla högt tempo på Södra stambanan och minska risken för förseningar ytterligare.”

Bättre dragkraft i nyare lok

Rc6-loken som levererades till SJ i slutet på 1980-talet har en startdragkraft på 250 kN. Vectron-loken som SJ hyr av Green Cargo, som i sin tur hyr dem av lokuthyrningsföretagen Akiem och Alpha Trains, har en startdragkraft på 300 kN och väsentligt bättre dragkraft i höga hastigheter.

SJ kör egna tågen i Danmark

Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.

SJ hyr sedan i vintras tre Vectron-lok från Green Cargo för tågdragningen mellan Malmö och Padborg. Från och med 23 jun i kommer loken aven att användas mellan Stockholm och Malmö. 193.407 med ett av Green Cargos godståg från Fredericia till Malmö på Köpenhamn H 18 december 2023. FOTO: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Nattågen medför sedan drygt ett år restaurangvagn mellan Stockholm och Malmö.

SJ har planerat att ersätta den med restaurangvagnar som köptes av Deutsche Bahn (DB) i vintras och att låta dessa restaurangvagnar medfölja tåget hela vägen mellan Stockholm och Berlin.

Men nu har planerna lagts på is.

Ombyggnaderna blir för dyra

”Vi har gjort en paus i ombyggnaden av de tyska restaurangvagnarna”, säger Christer Litzell.

”Det har visat sig bli orimligt dyrt att sätta vagnarna i stånd för trafiken och att bygga om dem enligt våra intentioner.”

SJ har köpt fyra restaurangvagnar av DB. Tre vagnar var tänkta för nattågen mellan Stockholm och Berlin, varav en vagn skulle vara reserv, och en fjärde vagn reservdelsförråd.

En vagn har körts till Stockholm och tre vagnar är kvar i Tyskland.

”Vi får fundera under sommaren på hur vi ska göra med vagnarna”, säger Christer Litzell. 

”Vi har försökt hitta billigare lösningar för ombyggnaden av vagnarna men ännu inte lyckats, det skulle ändå bli alldeles för dyrt.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.

Nyhet

Många trummor ur funktion

Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.