Annons:

Publicerad: 2025-06-12

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Text: Ulf Nyström

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Bilden tagen mellan Mantorp och Törnevalla. FOTO: Tobias Jäderup

Annons:

SJ hyr sedan årsskiftet tre Vectron-lok av godstågsbolaget Green Cargo för tågdragningen mellan Malmö och dansk-tyska gränsen och tågen körs numera av SJ:s förare i Malmö.

Tidigare drogs tågen mellan Malmö och Padborg av godstågsbolaget Hector Rail.

Förändringen har medfört att förseningarna minskat.

Ända sedan nattågstrafiken mellan Stockholm och Tyskland inleddes 1 september 2022 har tågen dragits av SJ:s Rc6-lok mellan Stockholm och Malmö.

Vectron-lok till Stockholm

Men från och med 23 juni kommer SJ att använda inhyrda Vectron-loken även mellan Stockholm och Malmö.

”Tågen har blivit tyngre när vi kopplat till fler vagnar och Vectron-loken har bättre dragkraft och EP-broms som gör att vi kan accelerera tågen snabbare och bromsa mer effektivt”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

”Även om förseningarna av nattågen blivit färre är det viktigt att vi kan hålla högt tempo på Södra stambanan och minska risken för förseningar ytterligare.”

Bättre dragkraft i nyare lok

Rc6-loken som levererades till SJ i slutet på 1980-talet har en startdragkraft på 250 kN. Vectron-loken som SJ hyr av Green Cargo, som i sin tur hyr dem av lokuthyrningsföretagen Akiem och Alpha Trains, har en startdragkraft på 300 kN och väsentligt bättre dragkraft i höga hastigheter.

SJ kör egna tågen i Danmark

Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.

SJ hyr sedan i vintras tre Vectron-lok från Green Cargo för tågdragningen mellan Malmö och Padborg. Från och med 23 jun i kommer loken aven att användas mellan Stockholm och Malmö. 193.407 med ett av Green Cargos godståg från Fredericia till Malmö på Köpenhamn H 18 december 2023. FOTO: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Nattågen medför sedan drygt ett år restaurangvagn mellan Stockholm och Malmö.

SJ har planerat att ersätta den med restaurangvagnar som köptes av Deutsche Bahn (DB) i vintras och att låta dessa restaurangvagnar medfölja tåget hela vägen mellan Stockholm och Berlin.

Men nu har planerna lagts på is.

Ombyggnaderna blir för dyra

”Vi har gjort en paus i ombyggnaden av de tyska restaurangvagnarna”, säger Christer Litzell.

”Det har visat sig bli orimligt dyrt att sätta vagnarna i stånd för trafiken och att bygga om dem enligt våra intentioner.”

SJ har köpt fyra restaurangvagnar av DB. Tre vagnar var tänkta för nattågen mellan Stockholm och Berlin, varav en vagn skulle vara reserv, och en fjärde vagn reservdelsförråd.

En vagn har körts till Stockholm och tre vagnar är kvar i Tyskland.

”Vi får fundera under sommaren på hur vi ska göra med vagnarna”, säger Christer Litzell. 

”Vi har försökt hitta billigare lösningar för ombyggnaden av vagnarna men ännu inte lyckats, det skulle ändå bli alldeles för dyrt.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.

Nyhet

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.