fbpx

ANNONS

Nya nattåg om fem år

I mars nästa år sänder Trafikverket ut anbudsförfrågan för 16 lok och 99 vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Planen är att ha de nya tågen i trafik 2027–2028.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 14 november 2022

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: KASPER DUDZIK
I den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland används lok och vagnar som Trafikverket tillhandahåller. Tåg 91 Luleå-Stockholm med Rc6 1329 som dragkraft gör uppehåll i Sundsvall vid 01-tiden natten till 14 maj 2021.

”Vi går troligen ut med en inbjudan till presumtiva leverantörer i december i år och med en formell anbudsförfrågan vecka 11 nästa år”, säger Martin Edlund, avdelningschef för spårgående fordon på Trafikverket.

”Vi hoppas på leverans 2027–2028 men det är svårt att bedöma när lok- och vagntillverkare har kapacitet att bygga nya fordon.”

Trafikverket tillhandahåller de fordon som används i den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och övre Norrland, för närvarande tolv lok och 75 vagnar.

SJ använder fortfarande egna vagnar

I den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Duved i Jämtland, som utförs av SJ, används SJ:s lok och vagnar.

Trafikverket vill dock att all upphandlad nattågstrafik ska utföras med fordon som tillhandahålls av Trafikverket.

LÄS MER: Trafikverket vill köpa nya nattåg – Järnvägar.nu

Rc6-loken som används i den upphandlade trafiken är tillverkade 1985–1988 och ligg- och sovvagnarna 1985–1994. Vagnarna som tillhör Trafikverket moderniserades för 10–15 år sedan.

SJ:s nattågsvagnar, som även används i icke-upphandlad trafik som Stockholm–Malmö och Göteborg–Umeå, kommer att moderniseras de närmaste åren.

ANNONS

ANNONS

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: KASPER DUDZIK
I den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland används SJ:s lok och vagnar. SJs tåg till Åre yr upp snön vid Undersåker i mars 2014.

Trafikverkets lok och de flesta vagnarna faller dock för åldersstrecket inom några år. Trafikverket har enligt beslut i riksdagen beviljats en låneram hos Riksgälden på 3 855 miljoner kronor för att köpa nya lok och vagnar.

16 lok och 99 vagnar

”Vi räknar med att det krävs tolv lok och 75 vagnar för trafiken mellan Stockholm och Övre Norrland och fyra lok och 24 vagnar för trafiken mellan Stockholm och Jämtland”, säger Martin Edlund.

”Enligt riksdagsbeslutet får vi köpa lika många lok och vagnar som används i dag, inte fler.”

Fördelningen mellan ligg- och sovvagnar är dock inte spikad ännu. Det senaste årtiondet har en allt större andel av nattågsresenärerna valt att åka sovvagn.

Under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet raderades nattågstrafiken på kontinenten nästan ut medan den fortfarande stod relativt stark i Sverige.

Men de senaste åren har nattågen fått en renässans och det statliga österrikiska tågtrafikbolaget ÖBB har tagit ledartröjan.

Återstart för nattåg till Tyskland

Snälltåget kör sedan 2012 nattåg till Berlin. Vagnarna överfördes tidigare med färja från och till Trelleborg men körs sedan förra året via Danmark. SJ inledde 1 september i år i nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg via Danmark.

Såväl Snälltåget som SJ använder bättre begagnade vagnar från Tyskland och Österrike i utlandstrafiken.

”Det är först nu det åter börjat tillverkas nya sov- och liggvagnar och Siemens levererar ett stort antal vagnar till ÖBB”, säger Martin Edlund.

”Därför bör det inte vara några problem med leverans av vagnar till Sverige om fyra–fem år.”

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS

ANNONS