Annons:

Publicerad: 2025-01-09

Nya uppställningsspår norr och söder om Göteborg

Med 2 000 meter spår i Lärje och 2 500 meter spår i Pilekrogen ska Västtrafik få plats för städning och tvätt samt natt- och helguppställning av motorvagnståg. ​

Text: Ulf Nyström

Norra delen av platsen för de nya uppställningsspåren i Lärje. 84 procent av markarbetena är klara. FOTO: Trafikverket
Södra delen av platsen för de nya uppställningsspåren i Lärje. Till vänster snabbspårvägen mellan centrala Göteborg och Angered, till höger Vänerbanan och E45. FOTO: Trafikverket

”En stor del av uppställningsspåren vid Göteborg C försvinner om några år, de måste ersättas”, säger Markus Ljung Gunnervall, trafikstrateg på Västtrafik.

”Dessutom kommer pendeltågen och de flesta regionaltågen inte längre att angöra Göteborg C när Västlänken successivt tas i bruk om några år.”

Uppställningsspår i Lärje

I anslutning till Vänerbanan byggs en enkel depå med 2 000 spårmeter och utrustning för fekalietömning och vattentryckning i Lärje, drygt fem kilometer norr om Göteborg C.

Vid Västkustkustbanan byggs en komplett depå med 2 500 spårmeter samt städ- och tvätthallar i Pilekrogen, drygt nio kilometer söder om Göteborg C.

”Vi får ju inom några år 45 nya regionaltåg X80 samtidigt som ett mindre antal äldre pendeltåg av typerna X11, X12 och X14 försvinner”, säger Markus Ljung Gunnervall.

”Behovet av uppställningsspår ökar.”

Tas i bruk hösten 2026

Uppställningsspåren i Lärje ska tas i bruk i december 2026, samtidigt som tågen börjar rulla i den första etappen av Västlänken, medan uppställningsspåren i Pilekrogen troligen kan börja användas under 2029.

Annons:

Anläggningen i Pilekrogen blir något försenad efter Mölndals kommun måste ändra detaljplanerna sedan det efter mycket om och många men står klart att nu järnväg ska byggas mellan Mölndal och Borås.

”Med uppställningsspår i Lärje och Pilekrogen minimerar vi körningen av tjänstetåg så långt det är möjligt”, säger Markus Ljung Gunnervall.

”Enligt nuvarande planer ska tågen som ställs upp i Lärje tas ur trafik i Gamlestaden medan tåg som ställs upp i Pilekrogen tas ur trafik i Mölndals Nedre.”

X80 sätts i trafik i höst

De nya regionaltågen med beteckningen X80 sätts troligen i trafik under hösten i år.

Den första delen av Västlänken, mellan Olskroken och Kvarnberget, tas i bruk i december 2026.

Den nya underjordiska stationen strax intill Göteborg C kommer till att börja med troligen att trafikeras av lokaltågen från och till Uddevalla, Alependeln, Alingsåspendeln och regionaltågen från och till Skövde.

Byggstarten för depån i Pilekrogen sker under 2026. Arbetena för uppställningsspåren i Lärje har pågått sedan förra året.

Markarbetena klara i sommar

”Arbetena går enligt tidplanen”, säger Jonny Bergström, projektledare vid Trafikverket. ”Vi har genomfört 84 procent av markarbetena och har börjat bygga en bro över snabbspårvägen till Angered.”

Resterande markarbeten kommer att utföras i sommar sedan en stor vattenledning flyttats.

”Vi har stabiliserat marken med KC-pelare och MC-pelare och fått en bra grund för uppställningsspåren.”

MC-pelare ny metod

Kalkcementpelare har använts för stabilisering av mark i ett par årtionden men användning av multicementpelare är en nyare metod.

I KC-pelarna används kalk och cement för att stabilera marken och i MC-pelarna en blandning av restprodukter från cementindustrin och konventionell cement. MC-pelare ger mindre koldioxidutsläpp.

I sommar läggs anslutningsväxeln till Vänerbanan på plats. Under hösten 2026 ska anläggningen vara klar för att tas i bruk.

Kostnaden för uppställningsspåren i Lärje beräknas bli 805 miljoner kronor.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Klartecken för 620 i Sverige

Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har godkänt installation av det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i de 620-lok som Nordic Re-Finance köper från SBB Cargo. Därmed kan loken anpassas för användning i Sverige.

Nyhet

Trafikverket hotas av stora viten

Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.