Annons:
Nya vagnen i trafik
Kring årsskiftet sätts de två första av de nya spårvagnarna i ordinarie trafik i Göteborg. Våren 2022 ska alla 40 ha levererats. Erfarenhetsdriften har inte avslöjat några nämnvärda problem.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
M33 490 i trafik på linje 11 på det nu återöppnade spåret genom byggplatsen för Västlänkens station vid Haga den 28 september 2020.
Vagnarna fungerar riktigt bra och vi har inte haft några stoppande fel eller andra stora problem under provkörningarna.
Johan Henriksson, projektledare på Göteborgs Spårvägar
”Vagnarna fungerar riktigt bra och vi har inte haft några stoppande fel eller andra stora problem under provkörningarna”, säger Johan Henriksson, projektledare på Göteborgs Spårvägar.
24 september kunde spårvagnsresenärerna för första gången äntra en av de nya vagnarna när den ersatte ordinarie vagn i ett av omloppen på spårvägarna i Göteborg.
Vagnen rullar tills vidare mellan Bergsjön och Saltholmen på linje 11. Om några veckor får den sällskap, oklart ännu på vilken linje, av den andra provvagnen som just nu uppdateras efter provperioden.
Göteborgarna har de senaste åren drabbats av de problem som de 65 spårvagnarna som italienska Ansaldobreda med åtskillig möda levererade till Göteborg 2004-2013.
Ett italienskt debacle
Leveranserna var försenade, vagnarna gnisslade och rostade, hjulsitaget var mycket större än kontrakterat, förarna kastades åt höger och vänster, bristen på reservdelar var besvärande och tillgängligheten usel.
Göteborg Stad vann 2017 ett skiljedomsförfarande mot Ansaldobreda men fick endast 120 miljoner kronor i ersättning, Göteborg hade begärt 570 Mkr.
Vagnarna har därefter rostsanerats i Tjeckien.
Efter fiaskot med de italienska vagnarna gjordes en noggrant specificerad upphandling med höga krav på tillförlitlighet och tillgänglighet. Totalt fanns 1 800 krav som måste uppfyllas.
Bombardier och Kiepe vann och levererar 40 spårvagnar fram till våren 2022.
Annons:
Vi kunde göra vissa tester och provkörningar med svensk personal under våren men det var först när reserestriktionerna lättade i somras som provkörningar och verifieringar kunde återupptas i full skala.
Johan Henriksson, projektledare på Göteborgs Spårvägar
Provvagnarna kom i våras
De två första vagnarna, M33 490 och 491, kom till Göteborg i våras men provkörningarna hann knappt komma igång innan de fick avbrytas sedan de tyska teknikerna rest hem på grund av coronarestriktionerna.
”Vi kunde göra vissa tester och provkörningar med svensk personal under våren men det var först när reserestriktionerna lättade i somras som provkörningar och verifieringar kunde återupptas i full skala”, säger Johan Henriksson.
För några veckor sedan lämnade Transportstyrelsen tillåtelse för så kallad erfarenhetsdrift med vagn 490. Det innebär att vagnen i viss omfattning kan köras i ordinarie trafik med betalande passagerare.
”Vagnarna ska rulla 20 000 kilometer utan nämnvärda störningar innan de formellt överlämnas till oss”, säger Henriksson.
Passagerarna har överlag varit positiva till den nya vagnen; framförallt har de varit tacksamma för att slippa kasten, gnisslandet och brummandet som de italienska vagnarna associeras med.
”De nya vagnarna har ju riktiga boggier trots att de har låggolv och det gör att vi får mycket bättre gångegenskaper och slipper det mesta av oväsendet som M32:orna ger upphov till”, säger Henriksson.
33 meter långa vagnar
Bombardier och Kiepe levererar i första omgången tio tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar. Båda typerna är 33 meter långa och bygger i allt väsentligt på den plattform som Bombardier kallar Flexity och bland annat används i Berlin.
Vagnarna, som byggs i Tyskland, och slutmonteras i Österrike, har plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.
Kostnaden för de 40 vagnarna är 1,3-1,4 miljarder kronor beroende på föränderlig växelkurs. Notan tas av Västra Götalandsregionen som kommer stå som ägare till vagnarna.
Göteborgs Spårvägar har option på ytterligare 60 vagnar, bland annat 45 meter långa vagnar som kan ta fler passagerare. Men för att sådana ska kunna sättas i trafik i Göteborg måste ett antal hållplatser förlängas.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nya bromsar risk på vintern
För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.
Biodiesel målet i Småland
100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.
Allt längre väntan för godstågen
Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram. Transporttiderna blir allt längre och godstågsbolagen får allt svårare att konkurrera med lastbilstransporter.
Slutkört för Uppsalapendeln
SJ ställer in regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala vid tidtabellsskiftet i december. Sedan SL började köra pendeltåg på sträckan och Mälardalstrafik kraftigt utökat sin trafik har antalet SJ-resenärer minskat och förlusterna uppgår nu till 50 miljoner kronor om året.