Annons:

Publicerad: 2024-06-19

Nytt hopp för ny järnväg

Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Den enkelspåriga banan mellan Göteborg och Borås är backig och kurvig. Ett av Green Cargos godståg passerar genom en av tunnlarna öster om Mölnlycke i juni 2016.

”Det är inte ett avtal, men ett inriktningsbeslut att den här järnvägen ska byggas”, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren, till TT.

”Det ligger ett förslag som alla parter kan köpa.”

Härryda kommun, där Landvetter flygplats ligger, har lutat sig mot det kommunala planmonopolet och vägrat att acceptera den föreslagna sträckningen av en ny järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats.

Trafikverket, Västra Götalandsregionen, Göteborg och övriga berörda kommuner har velat se att Trafikverkets huvudförslag förverkligas.

Vill få station vid nya järnvägen

I förslaget skulle Mölnlycke tätort bli utan station vid den nya järnvägen. Den nya banan skulle förbindas med den befintliga järnvägen mellan Göteborg och Borås väster om Mölnlycke men det skulle inte vara möjligt att resa mellan Mölnlycke och flygplatsen.

Den lösning som alla parter nu accepterar innebär att det byggs ett spår mellan Mölnlycke och den nya banan även öster om Mölnlycke.

Johan Trouvé kallar inriktningsbeslutet för en historisk överenskommelse och hyllar landshövdingen Sten Tolgfors som varit regeringens förhandlare och jobbat fram lösningen.

”Det är nog ett av de viktigaste möten som skett i länsresidenset sedan huset byggdes på 1600-talet”, säger han.

Max 250 km/h på nya banan

Inriktningsbeslutet innebär att det byggs en ny dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Borås i den korridor som Trafikverkets högst rangordnade alternativ i lokaliseringsutredningen. Järnvägen kan ha hastigheter upp till 250 km/h.

Annons:

På den nya järnvägen anläggs stationer i Mölndal, under Landvetter flygplats och i Borås. Stationen vid Landvetter flygplats utvecklas till en hub för regionalt kollektivtrafikresande.

Stationen i Mölnlycke förbinds såväl österut som västerut med den nya banan. Banan väster, öster och söder om Mölnlycke anläggs till del i tunnel. Mölnlycke station byggs om och kommer ha två till tre spår, varav två vid plattform.

Den nya banan byggs så att framtida stationslägen i Landvetter Södra och Bollebygd inte omöjliggörs.

Fyra i stället för två spår under flygplatsen

En station med fyra i stället för två spår byggs under Landvetter flygplats.

Förslaget ryms enligt Trafikverkets tidigare bedömningar inom den statliga finansieringsramen med undantag för tilläggen fyrspårslösning under Landvetters flygplats för framtida fjärrtågtrafikering och östlig anslutning från Mölnlycke station till den nya banan.

För tilläggen kommer medfinansiering att krävas.

Enligt Trafikverkets initiala bedömning uppgår extrakostnaden för fyrspår under Landvetter flygplats till en miljard kronor och för en östlig anslutning från Mölnlycke till två–fyra miljarder kronor i prisnivå 2021-02.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Många sena tåg 2022

Förra året nådde endast 87,1 procent av alla persontåg sin slutdestination i tid eller högst fem minuter efter tidtabellen. Fjärrtågen var mest försenade, endast 71,7 procent var mindre än sex minuter sena.

Notis

Haverikommissionens rapport från Iggesund klar

Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.

Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12:30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget som var på väg från Stockholm till Sundsvall hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.
Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.

Spårväg

Spårväg först och bostäder sen

Spårvagn är den bästa lösningen för kollektivtrafik i städer med mer än 150 000 invånare. Men spårvagnar kan ändå fungera bra i mindre städer som Lund med knappt 100 000 invånare i tätorten.