Annons:

Publicerad: 2025-03-12

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Text: Ulf Nyström

Det första av 28 nya lingonfärgade Krösatåg anlände från Spanien till Nässjö i måndags. Nu väntar 20 000 kilometer provkörningar på svenska spår. FOTO: Transitio

Det första nya Krösatåget började sin resa i Beasain i Spanien, där det tillverkas av Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), drogs genom Europa, transporterades på tågfärja från Rostock till Trelleborg och drogs slutligen av Hector Rail till Nässjö under måndagen.

Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg gav Transitio uppdraget att upphandla de nya tågen som ska ersätta de äldre Krösatågen och göra det möjligt att utöka trafiken.

Innan det första nya Krösatåget får köra i linjetrafik ska CAF genomföra omfattande tester under överinseende av Transitio för att säkerställa att allt fungerar som det ska

”CAF provkör tågen i minst 20 000 kilometer runtom i landet”, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio.

”Vi kommer att vara med på många av proven för att säkerställa att alla villkor i kontraktet är uppfyllda och att allting fungerar.”

CAF levererar nya Krösatågen

Det blir som väntat CAF som får leverera nya fordon till trafiken med Krösatågen. Den andra upphandlingen gav samma resultat som den första. Risken för överklagan minskar sedan ordern krympts.

Annons:

Ett tåg provkörs för närvarande på testanläggningen Velim i Tjeckien och ett tågsätt befinner sig i klimatkammaren i Wien.

Provkörningar i Norrland kommande vinter

”Ett tågsätt kommer dessutom att provköras i Norrland kommande vinter så vi får erfarenheter från trafik i snö och kyla”, säger Patrik Axenstjerna.

Provkörningarna kommer att ske på sträckor med det svenska ATC-systemet och på sträckor med nya eruropeiska ERTMS.

Tågen är försedda med ombordutrustningen ETCS för körning på ERTMS-sträckor och med STM som översätter beskeden från ATC-baliserna till ETSC.

20 eltåg och åtta bimodala tåg

Transitio har tecknat avtal med CAF om 20 eltåg och åtta bimodala tåg för trafiken på icke-elektrifierade linjer. De bimodala tågen kan köras både på el från kontaktledning och med biodiesel.

Tågen har wifi, skärmar för trafikinformation i realtid, är tillgänglighetsanpassade med låggolv och har flexibla ytor för cyklar och barnvagnar.

CAF marknadsför tågen under namnet CAF Civit. De bimodala tågen är 68,2 meter långa och rymmer 140 sittplatser medan de elektriska tågen 76,3 meter och rymmer 193 sittplatser.

Största tillåtna hastighet är 140 km/h för de bimodala tågen och 200 km/h för eltågen.

Tåg för tre miljarder

De 28 tågen kostar totalt tre miljarder kronor.

Tågen ska användas på sträckorna: Nässjö-Tranås, Nässjö-Eksjö, Nässjö-Vetlanda, Värnamo-Halmstad, Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö, Värnamo-Växjö, Växjö-Älmhult-Hässleholm, Kalmar-Växjö, Karlskrona-Emmaboda-Kalmar, Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik.

De nya tågen ersätter de elektriska motorvagnstågen X11, diselmotorvagnstågen Y2R och dieselmotorvagnstågen Y31.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.

Nyhet

SJ kör nattågen ett år till

SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.

Nyhet

Oväntat punktliga tåg

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.