Annons:
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Text: Ulf Nyström

Det första av 28 nya lingonfärgade Krösatåg anlände från Spanien till Nässjö i måndags. Nu väntar 20 000 kilometer provkörningar på svenska spår. FOTO: Petter Lundberg
Det första nya Krösatåget började sin resa i Beasain i Spanien, där det tillverkas av Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), drogs genom Europa, transporterades på tågfärja från Rostock till Trelleborg och drogs slutligen av Hector Rail till Nässjö under måndagen.
Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg gav Transitio uppdraget att upphandla de nya tågen som ska ersätta de äldre Krösatågen och göra det möjligt att utöka trafiken.
Innan det första nya Krösatåget får köra i linjetrafik ska CAF genomföra omfattande tester under överinseende av Transitio för att säkerställa att allt fungerar som det ska
”CAF provkör tågen i minst 20 000 kilometer runtom i landet”, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio.
”Vi kommer att vara med på många av proven för att säkerställa att alla villkor i kontraktet är uppfyllda och att allting fungerar.”

CAF levererar nya Krösatågen
Det blir som väntat CAF som får leverera nya fordon till trafiken med Krösatågen. Den andra upphandlingen gav samma resultat som den första. Risken för överklagan minskar sedan ordern krympts.
Annons:
Ett tåg provkörs för närvarande på testanläggningen Velim i Tjeckien och ett tågsätt befinner sig i klimatkammaren i Wien.
Provkörningar i Norrland kommande vinter
”Ett tågsätt kommer dessutom att provköras i Norrland kommande vinter så vi får erfarenheter från trafik i snö och kyla”, säger Patrik Axenstjerna.
Provkörningarna kommer att ske på sträckor med det svenska ATC-systemet och på sträckor med nya eruropeiska ERTMS.
Tågen är försedda med ombordutrustningen ETCS för körning på ERTMS-sträckor och med STM som översätter beskeden från ATC-baliserna till ETSC.
20 eltåg och åtta bimodala tåg
Transitio har tecknat avtal med CAF om 20 eltåg och åtta bimodala tåg för trafiken på icke-elektrifierade linjer. De bimodala tågen kan köras både på el från kontaktledning och med biodiesel.
Tågen har wifi, skärmar för trafikinformation i realtid, är tillgänglighetsanpassade med låggolv och har flexibla ytor för cyklar och barnvagnar.
CAF marknadsför tågen under namnet CAF Civit. De bimodala tågen är 68,2 meter långa och rymmer 140 sittplatser medan de elektriska tågen 76,3 meter och rymmer 193 sittplatser.
Största tillåtna hastighet är 140 km/h för de bimodala tågen och 200 km/h för eltågen.
Tåg för tre miljarder
De 28 tågen kostar totalt tre miljarder kronor.
Tågen ska användas på sträckorna: Nässjö-Tranås, Nässjö-Eksjö, Nässjö-Vetlanda, Värnamo-Halmstad, Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö, Värnamo-Växjö, Växjö-Älmhult-Hässleholm, Kalmar-Växjö, Karlskrona-Emmaboda-Kalmar, Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik.
De nya tågen ersätter de elektriska motorvagnstågen X11, dieselmotorvagnstågen Y2R och de fem dieselmotorvagnståg Y31 som Kalmar Länstrafik (KLT) förfogar över. De Y31:or och Y32:or som Jönköpings Länstrafik (JLT) använder kommer tills vidare att vara kvar i trafik.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.