Annons:
Nytt lagförslag hotar tågresor till Köpenhamn
Det finns stor risk för att SJ måste ställa in trafiken på sträckan Köpenhamn–Malmö med alla snabbtåg om ett nytt lagförslag om tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige går igenom och börjar tillämpas.
Regeringen har bedömt att i ett läge där det föreligger en allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i Sverige, kan det krävas särskilda åtgärder i form av kontroller av identitetshandlingar i samband med gränspassage.
“Det har vi på SJ full förståelse för, och vi är naturligtvis beredda att bistå och underlätta för de myndigheter som rimligen ska genomföra dessa kontroller ombord på våra tåg. Men förslaget bygger på att det är vår ombordpersonal som ska genomföra kontrollerna – det vill säga ren myndighetsutövning. Det är helt orimligt att vi ska behöva ta ett sådant ansvar utan att ha den utbildning och träning som krävs för uppgiften”, säger SJs vd Monica Lingegård.
Förslaget är konstruerat som ett förbud, kopplat till höga vitesbelopp, mot att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige. Det betyder att transportören, i det här fallet SJ, inte bara skulle vara ansvarig för själva kontrollen av handlingar, utan också för att de handlingarna inte kommer bort eller förstörs efter kontrollen. En orimlighet som SJ lyfter fram i ett remissvar.
“Tyvärr måste vi konstatera att risken är väldigt stor för att vi tvingas upphöra med vår snabbtågstrafik mellan Köpenhamn och Malmö om denna lag blir verklighet och börjar tillämpas. Det kan också komma att gälla SJs trafik till och från Oslo”, säger Monica Lingegård.
FOTO: Pressbild SJ
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Fler Öresundståg till Öresundståg
Region Skåne köper tio begagnade Öresundståg av DSB för drygt 630 miljoner kronor. Tågen levereras troligen i början av nästa år.
Många banarbeten under påsken
Som vanligt sker många banarbeten under påskhelgen i år. Många tåg ställs in, många tåg ersätts med buss längre eller kortare sträckor och många tåg leds om med längre restid som följd.
22 år från tanke till verklighet
Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Ny station i Väröbacka
En avgång i timman under lågtrafik och en avgång i halvtimman under högtrafik. Väröbacka kan få en ny station vid Västkustbanan och tät regionaltågstrafik. Men den som väntar på något gott får vänta länge, minst sex år.