Annons:

Publicerad: 2024-03-19

Oklart om tåg till Trondheim

SJ har åter tvingats skjuta upp beslutet om att börja köra nattåg och IC-tåg från Stockholm till Trondheim. Trafikverket kan inte ge besked om köp av trafiken förrän riksdagen beslutat om vårändringsbudgeten.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

SJ vill köra de tre dagliga tågen som nu går mellan Stockholm och Duved till och från Trondheim men SJ kräver ersättning från Trafikverket och Jernbanedirektoratet. Snälltåget kör sedan flera år tåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm under skidsäsongen och sommaren. Men det var många år sedan det gick att åka tåg utan byte mellan Stockholm och Trondheim. Bild från Storlien i augusti 2023.

”Bollen ligger hos Trafikverket”, säger Jan Kyrk, affärschef och ansvarig för Jämtlandstrafiken på SJ.

”Vi har skjutit upp vårt beslut flera gånger. Det är osäkert om och när trafiken kan komma igång.”

Enligt Trafikverket ligger dock bollen hos regeringen för att så småningom hamna hos riksdagen.

Enligt Trafikverkets budgetunderlag för 2025–2026 kommer Trafikverket att behöva omprioritera och dra ned på upphandlad trafik om anslagsnivån för trafikavtal inte höjs väsentligt.

Båt, flyg och norra Norrland prioriterat

”Om Trafikverket behöver prioritera bland de avtal som ska förnyas/tillkomma kommer Gotlandstrafiken, flygupphandling och nattågstrafiken till norra Norrland att prioriteras först.”, skriver Trafikverket till regeringen,

”Om inte ytterligare medel tillförs för år 2025 respektive 2026 kommer Trafikverket inte att ha möjlighet att teckna avtal om tågtrafik till Trondheim, tåg i Bergslagen, buss i norra Dalarna eller nattågstrafik till Jämtland.”

Regeringens förslag till vårändringsbudget lämnas om en månad men beslutas inte av riksdagen förrän i juni. Först då är det formellt klart hur stort anslag Trafikverket kommer att få för att upphandla och stötta trafik under nästa år.

SJ planerade fyra tågpar per dygn

SJ hoppades kunna köra tågen från Stockholm till Duved, ett nattåg och två Intercity-tåg, till Trondheim när elektrifieringen av Meråkersbanan mellan Storlien och Trondheim var klar. SJ planerade dess utom att köra ett regionaltåg mellan Östersund och Trondheim.

Kritik mot SJ:s krav

SJ vill köra nattågen och Intercity-tågen som nu går till Duved ända till Trondheim. Men SJ vill ha ersättning av Trafikverket och Jernbanedirektoratet med 54 miljoner kronor om året. Snälltåget som kör till Storlien sommar och vinter är kritiskt.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.

Annons:

SJ ville att Trafikverket ersatte SJ med 25 miljoner kronor per år för den utökade trafiken.

Men SJ har inte fått några besked från Trafikverket om eventuellt stöd.

”Dessutom får vi motstridiga besked från BaneNor och Jernbanedirektoratet om när elektrifieringen av Meråkersbanan är klar”, säger Jan Kyrk.

”Vi får avvakta besked från Norge om färdigställandet och från Trafikverket om finansieringen. Men det kommer att ta en viss tid från vi får klartecken till vi kan köra igång trafiken.”

Utbildning på Rc i Norge

Enligt Kan Kyrk krävs bland annat utbildning av lokförare anställda av SJ Norge på de svenska Rc-loken.

Önskemålen om tåglägen i den tidtabell som börjar gälla i december i år ska vara Trafikverket tillhanda senast 8 april.

”Vi har en bra dialog med Norrtåg och operatören Vy Tåg om möjligheterna att köra våra tåg mellan Duved och Storlien och vi har naturligtvis bra samarbete med vårt dotterbolag SJ Norge om tågtrafiken mellan Storlien och Trondheim”, säger Jan Kyrk.

”Jag ser inga problem där.”

Tidigarelagt nattåg

SJ kommer att tidigarelägga nattåget från Stockholm till Duved med vagnar från Göteborg för att tåget, om det förlängs till Norge, ska kunna komma till Storlien och Trondheim under morgon och tidig förmiddag.

SJ har under vintern bantat förslaget till den gränsöverskridande trafiken till de tre tågen från och till Stockholm. Regionaltåget har utgått ur planerna.

SJ vill ha 13 miljoner kronor per år av Trafikverket för att köra de tre tågen mellan Duved och Trondheim, ungefär hälften av vad SJ tidigare krävde för att köra fyra dagliga tåg.

SJ vill samtidigt ha 43 miljoner norska kronor av Jernbanedirektoratet för att köra de tre dagliga tågparen mellan Storlien och Trondheim.

Men trots bantningen av planerna på utökad trafik och det halverade kravet på ekonomisk ersättning kan tågen även i fortsättningen vända mot Stockholm i Duved om Trafikverket inte får mer pengar av staten.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Notis

Snälltåget kör till Köpenhamn

Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.

Nyhet

Trafikverket måste lära sig räkna

Ledamöterna i riksdagens trafikutskott som Järnvägar.nu intervjuat är eniga om att Trafikverket måste bli bättre på att bedöma kostnaderna för infrastrukturprojekt. Men i övrigt är åsiktsskillnaderna stora.

Spårväg

Spårväg först och bostäder sen

Spårvagn är den bästa lösningen för kollektivtrafik i städer med mer än 150 000 invånare. Men spårvagnar kan ändå fungera bra i mindre städer som Lund med knappt 100 000 invånare i tätorten.

Nyhet

Stopp för nya stambanor

Riksdagsledamöter från de fyra högerpartierna vill stoppa byggandet av höghastighetsjärnvägar i Sverige. Men partierna verkar inte överens om vad som ska komma i stället. Miljöpartiet är inte förvånat.