Annons:

Publicerad: 2022-03-24

Försenade tåg till Inlandståg

De två första av de fyra rejält ombyggda motorvagnstågen till Inlandståg har kommit till Sverige, drygt ett år försenade. Men det kan dröja många år innan de kommer i trafik på Inlandsbanan.

Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup

 Ett av de två ombyggda Lint-tågen drogs måndag 21 mars till Tågabs verkstad i Kristinehamn för installation av ATC. Foto vid Bergsjö mellan Storfors och Kristinehamn.

Annons:

#Tågen ser väldigt fina ut, både in- och utvändigt”, säger Ulf Jaarnek, produktionschef på Inlandståg som inspekterade tågen på verkstaden i Polen för två veckor sedan.

I slutet av förra veckan skeppades de två tågsätten, Y41 002 och Y41 004, över till Sverige och drogs till Tågabs verkstad i Kristinehamn där de bland annat ska förse med trafiksäkerhetssystemet ATC.

Inlandståg köpte 2019 fem begagnade motorvagnståg med beteckningen Lint 41 tillverkade av Alstom 2001-2002. Tågen hade då gått i regionaltågstrafik i Nederländerna i drygt 15 år. Tanken var att de nygamla tågen skulle sättas i trafik på Inlandsbanan våren 2021.

Moderniseringen försenades

Men den omfattande moderniseringen av tågen i Polen har dragit ut på tiden, främst på grund av på pandemin.

Ett av de fem tågsätten har genomgått en enklare modernisering medan de fyra övriga, varav två nu kommit till Sverige, försetts med bistro som ska kunna erbjuda varma och kalla rätter och drycker, nya glas i de stora panoramafönstren, nya stolar och toaletter, Tågen målas dessutom i Inlandstågs röda färg.

De Y1:or som rullat på Inlandsbanan i fyra årtionden har vardera 59 sittplatser på 24 meter fordon. De nya tågen har 80 sittplatser samt tio platser i fällstolar och två rullstolsplatser på 42 meter.

Förhoppningen var att kunna sätta de nya tågen i trafik under sommarsäsongen 2021 men de planerna sprack på grund av pandemin. Därefter har det pratats om vintertrafiken och sommartrafiken i år.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.

Vi behöver inte de nya tågen på Inlandsbanan de närmaste åren och det är bättre att hyra ut dem för att stärka Inlandstågs och därmed Inlandsbanans ekonomi.

 

Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan

I trafik tidigast 2023

Men Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan och tillförordnad vd för Inlandståg, tror inte tågen sätts i trafik på Inlandsbanan förrän om knappt ett år, vintern 2022-2023.

Om ens då.

”Efter flera förlustår har vi vissa likviditetsproblem och förstahandsalternativet är att hyra ut tågen till andra tågtrafikföretag eller regionala kollektivtrafikmyndigheter”, säger Otto Nilsson.

”Vi behöver inte de nya tågen på Inlandsbanan de närmaste åren och det är bättre att hyra ut dem för att stärka Inlandstågs och därmed Inlandsbanans ekonomi.”

Otto Nilsson vill inte berätta vilka företag eller myndigheter som kan tänkas vilja hyra tågen men en stark kandidat är Norrtåg som kan komma att använda dem i trafik på sträckan Umeå-Lycksele-Storuman.

På delsträckan Umeå-Lycksele upprätthålls i dag en synnerligen haltande trafik med ett motorvagnståg.

”Vi vill ju köra upphandlad trafik året runt på hela eller stora delar av Inlandsbanan”, säger Otto Nilsson. ”Vi diskuterar detta med de fem regionala kollektivtrafikmyndigheterna och jag har goda förhoppningar om att planerna kan förverkligas.”

Det nya tåget för Inlandståg drogs till Kristinehamn av Tågabs Rc2 1066 med TMZ 1406 , som Tågab köpt av Vida, i transport.

Tåg blir dyrare än buss

En stötesten är att tågtrafik blir dyrare än den nuvarande busstrafiken som i huvudsak framförs på E45:an och en stötesten är att tågtrafiken i så fall troligen inte kan komma igång förrän år 2028 när nästa upphandling av trafiken sker.

”Jag är övertygad om att det går att skapa en bra trafik med tåg och viss kompletterande busstrafik”, säger Otto Nilsson. ”Men det är en lösning för framtiden och de närmaste åren måste vi hitta andra användningsområden för våra nya, fina tåg.”

I sommar kommer turisttrafiken att utföras med de gamla motorvagnarna från Fiat. Nästa sommar kan det bli med de nya tågen men då i sämsta fall ur Inlandstågs perspektiv, det vill säga om de nya tågen inte är uthyrda. Om endast ett par av de nya tågen hyrs ut kan övriga användas på Inlandsbanan.

Hur det första nya tåget, som genomgått en enklare ombyggnad, ska användas är ännu oklart. Kanske kan det komma att sättas i trafik mellan Orsa och Mora som planerat men ännu saknas finansiering av sådan trafik.

Inlandstågs vd fick sparken

I måndags, 21 mars, fick Maria Cederberg som varit chef och vd för Inlandståg sedan våren 2019 lämna sin post med omedelbar verkan.

Otto Nilsson, vd för moderbolaget Inlandsbanan, har utsetts till tillförordnad vd för Inlandståg.

”Vi behöver ett ledarskifte i Inlandståg”, säger Katarina Nyberg Finn, ordförande i styrelsen för Inlandståg. ”Inlandståg står inför flera utmaningar och vi måste göra bra affärer för att nå lönsamhet. Det krävs ett tydligt och omfattande utvecklings- och förändringsarbete och tydligare prioriteringar.”

2016 och 2017 omsatte Inlandståg ca 45 miljoner kronor om året och redovisade en vinst på ett par miljoner kronor per år.
2018 minskade omsättningen radikalt och vinsten raderades ut.
2019 och 2020 ökade omsättningen något men efter en liten förlust 2019 slutade 2020 med ett resultat efter finansnetto på -4,2 miljoner kronor.

Vi måste få tillstånd för åretrunt-trafik för att nå lönsamhet.

 

Katarina Nyberg Finn, ordförande i styrelsen för Inlandståg

Fortsatta förluster

Resultatet för 2021 är ännu inte offentligt men det mesta pekar på en betydande förlust på grund av svagt resande under pandemin och Inlandståg har för närvarande stora likviditetsproblem.

”Vi måste få tillstånd för åretrunt-trafik för att nå lönsamhet”, säger Katarina Nyberg Finn, ”Det räcker inte med turisttrafiken under några sommarmånader.”

Inlandsbanan AB med dotterbolag ägs av de 19 kommunerna längs banan.

”Kommunerna vill se att banan och trafiken utvecklas och att förlusterna upphör”, säger Katarina Nyberg Finn, ”Kommunerna måste sätta press på regionerna och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att upphandla tågtrafik på Inlandsbanan i stället för parallell busstrafik på E45:an.”

”Dessutom finns det potential för kraftigt utökad godstrafik.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Vätgas framtiden på Inlandsbanan

Kanske var det framtiden som var synlig mellan Östersund och Lit på Inlandsbanan i veckan. Alstom visade upp iLint som i serieutförande ska klara 1 000 kilometer på en tankning. Men klimatneutrala resor är inte billiga.

Nyhet

Fler schweiziska lok till Sverige

Ett stort antal schweiziska diesellok kan om några år hamna i Sverige. Nordic Re-Finance har enligt vad Järnvägar.nu erfar inlett förhandlingar med det statliga schweiziska tågtrafikföretaget SBB

Nyhet

Gamla röda och nya gröna lok

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) genomför revisioner på sex Mz-lok för DB Cargo Scandinavia. Tre lok är klara, tre återstår. Tågab har köpt ett gammalt blått lok, Green Cargo har fått två nya gröna.

Nyhet

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt. Kontraktet är värt cirka 370 miljoner svenska kronor.