Publicerad: 2023-12-10

Om tidtabeller

Det var ju det här med tidtabeller och synen på kunderna den här söndagen den 10 december – den stora dagen för tidtabellsskifte i Europa. Tågtidtabeller byts hos alla infrastrukturmyndigheter i Europa och hos samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter i Sverige.

Jonas Friberg

Jonas Friberg

Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.

Foto: Johan Siirak

Den stora negativa förändringen här i Sverige är att persontrafikbranschens gemensamma bolag – Samtrafiken – slutar att publicera samlade linjevisa tidtabeller för oss kunder. Ni vet som det var förr, Sveriges Kommunikationer, Senare Tidtabellen, senare Restider och nu senast PDF på nätet.

Tabell 60, Stockholm–Göteborg, innehåller alla tåg mellan slutpunkterna oavsett operatör och för hela tidtabellsperioden. Jag kan se vilka tåg som går och vilka dagar och med vilka stationer de stannar vid. Behövs det då? Ja vi som vill se hela utbudet vill gärna se det på ett och samma ställe.

Varför då?

Ja för när det strular så kan jag se vilka alternativ jag har totalt sett, inte bara med det företag jag just nu köpt biljett till. Dessutom kan jag som van resenär göra andra val än reseplaneraren gör.

Skälet till att dessa försvinner är att de med de korta framförhållningar och frekventa förändringar som Trafikverket har när det gäller banarbeten blir svåra att läsa då ett visst tåg över en tidtabellsperiod kan ha väldigt olika tågläge, färdvägar och stoppmönster.

Ja – men är det då inte det vi ska åtgärda?

Ett annat perspektiv som jag ser är att tågtrafiken behöver visa att man är ett system och det kan man även om man har flera olika aktörer och där flera av dem verkar på helt kommersiella grunder. Vi behöver mer samarbete och mer av ”vi”, samtidigt som vi har mångfald av aktörer.

Så snälla branschen! Tänk om!

Fler tåg från 10 december

Ökad regionaltågstrafik i Västsverige, färre pendeltåg i Stockholmsområdet, omlagd tågtrafik i Bergslagen och ökad SJ-trafik i Mellansverige. Tågplanen som gäller från 10 december bjuder på många nyheter.

Foto: Kasper Dudzik

Annons:

Andra noteringar under denna helg är att kommunikationen i branschen, framförallt bland myndigheterna och deras helägda bolag, är att det blir mer och mer varumärkeskommunikation samtidigt som den dagliga kommunikationen inte utvecklas nämnvärt.

Två spaningar här.

Den första är Göteborgs Spårvägar – Göteborgs blodomlopp – som har en fantastisk filmproduktion just nu. Det är informativa stolta filmer både när man rekryterar vd och när man får nya spårvagnar och i största allmänhet visar upp verksamheten. Snyggt och stolt varumärkesbygge som känns redigt genuin.

Den andra är Tåg i Bergslagen som också kör en massa filmer på sociala media. Men det känns som om det är byrån som tänkt ut och som genomför. Samtidigt gör man stora riktiga förändringar, men det pratar man inte om annat än svepande och obegripligt. Det känns inte genuint.

Priset för kass kommunikation går direkt till Dalatrafik, eller som några vänner säger, Dalatragik. Man har under flera dagar i flera olika media lyckats kommunicera att man byter tidtabell den 11 december. Det är väl ganska märkligt att det inte sitter i ryggmärgen hos alla som jobbar där vilken dag som man byter tidtabell?

Tycker i alla fall jag.

Jonas Friberg

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Notis

VR:s snabbtåg byter namn till Grodan

Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.

Nyhet

Gammal kioskvagn som ny

Den första av de tio kioskvagnar som moderniseras av VR Fleetcare i Pieksämäki har nu satts i trafik i SJ:s Intercity-tåg mellan Stockholm och Dalarna. Samtidigt renoveras den gamla X2000-reserven.

Nyhet

SJ kör egna tågen i Danmark

Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.