Annons:

Publicerad: 2022-12-16

Oro för tågkaos skrämde många

Många tåg börjar bli fullbokade inför julhelgen. Resandet ökar kraftigt jämfört med de senaste åren då pandemin lamslog landet. Men något rekord blir det förmodligen inte. MPK skrämmer många.

Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall, Steffen Haase, Kasper Dudzik, Martin Oscarsson

Snälltåget har hyrt ett antal sittvagnar Bmz1 och Bmz3 från tyska Locomore som förstärkning inför jultrafiken mellan Stockholm och Malmö.

Annons:

Några tåg är fullbokade, det finns inga platser kvar, medan det finns ströplatser i ett par tåg.

 

Stefan Linder, affärschef Nattåg på Vy Tåg

Tåg 94 från Stockholm med vagnar till Luleå och Narvik är fullbokat 22 och 23 december medan det finns enstaka platser i tåg 92 Stockholm–Luleå.

”Tågen som avgår på annandagen är nästan slutsålda, det finns bara enstaka platser kvar”, säger Stefan Linder.

Koncentrerat resande

När julaftonen infaller på en lördag, som i år, blir resandet koncentrerat till ett fåtal dagar, främst 22, 23, 26 och 27 december.
I år verkar resandet bli ovanligt omfattande på julaftonens förmiddag, många hinner helt enkelt inte i väg för att träffa släktingar och vänner förrän på lördagen.

Den stora uppmärksamheten som risken för tågkaos i samband med införandet av det nya planeringssystemet MPK på Trafikverket fick i massmedia skrämde bort en hel del tågresenärer.

”Biljettförsäljningen avstannade nästan helt när artiklarna och tv-inslagen om MPK var som mest frekventa kring 10 december”, säger Stefan Linder på Vy Tåg.

”Folk vågade uppenbarligen inte chansa på att öka tåg som de trodde kunde bli inställda eller kraftigt försenade.”

Tåg 3996 från Luleå mot Narvik med Rc6 1333 som dragkraft ankommer Gällivare i januari 2021.

Tågtrafikföretagen drabbas

”Det är tråkigt när Trafikverkets problem ska drabba tågtrafikföretagen på det sättet.”

Snälltåget som kör dagtåg mellan Stockholm och Malmö, nattåg mellan Malmö och Stockholm via Stockholm och skidtåg mellan Malmö och Österrike har ännu så länge platser kvar i samtliga tåg.

”Uppmärksamheten kring det sena biljettsläppet och Trafikverkets nya planeringssystem gjorde att biljettförsäljningen påverkades mycket negativt”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.

Nattågen till och från Jämtland rullar med upp till 15 vagnar medan dagtågen mellan Stockholm och Malmö har sju–tio vagnar.

Snälltåget hyr in vagnar

Snälltåget har hyrt in ett antal sittvagnar från tyska Locomore för trafiken före, under och efter jul- och nyårshelgerna. Vagnarna som rymmer 72–78 passagerare har tolv kupéer respektive sju kupéer och en salong.

”Vi kommer att sätta in en-två inhyrda vagnar per tåg från 20 december”, säger Marco Andersson. ”Det ger ett bra tillskott på platser”.

Eventuellt kommer Snälltåget att köpa vagnarna från Locomore, beslut fattas i januari.

SJ drabbades också av minskad biljettförsäljning när farhågorna kring införandet av MPK vädrades som mest intensivt för en vecka sedan. Men enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ, var det mer som ett hack i kurvan än avstannade biljettförsäljning.

SJ:s tåg till Åre och Duved yr upp snön vid Undersåker i mars 2014. Nattågen till Jämtland och Umeå börjar bli fullbokade dagarna före julafton.

Nattågen fylls först

”Nu börjar det bli fullt i nattågen från Stockholm med vagnar till Duved och Umeå”, säger Tobbe Lundell.

”I nattågen från Göteborg med vagnar till Duved och Umeå är det nästan fullbokat.”

”Det börjar också bli fullsatt i X2000-tågen mellan Stockholm och Malmö medan det fortfarande finns ganska gott om platser i X2000 mellan Stockholm och Göteborg.”

SJ-tågen är mest bokade 22 december men det börjar också bli ont om platser i tågen 21, 23 och 26 december.

”Även 27 december och på nyårsdagen 1 januari börjar det bli fullbokat”, säger Tobbe Lundell. Med julafton och nyårsafton på lördagar blir resandet betydligt mindre utspritt än annars.”

Enligt Lundell har SJ sålt ungefär lika många tågbiljett inför julhelgen som rekordåret 2019.

Nytt rekord för MTRX

MTRX som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg sedan 2015 är på väg mot en rekordjul.

”Vi har sålt 40 procent fler biljetter inför jultrafiken än vid motsvarande tid 2019”, säger Filip Johansson, vd på MTRX. ”Det finns fortfarande platser kvar i alla tåg men vissa tåg är nästan fullbokade.”

”För första gången ser vi att många köper biljetter till tågen som rullar på julafton, det är säkerligen en effekt av att julaftonen är på en lördag i år.”

Flixtrain som kör loktåg mellan Stockholm och Göteborg sedan maj 2021 rapporterar också en svajig inledning på försäljningen av biljetter till tågen kring julhelgen.

”Då vi var först ut med att sälja årets julresor så började försäljningen starkt men när planeringstrulet hos Trafikverket fortsatt kom försäljningen av sig lite”, skriver Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixtrain till Järnvägar.nu.

Snälltåget från Malm till Storlien vid Tångböle strax väster om Duved i mars 2021.
Tåg 32001 möter tåg 32000 i Laxå 6 maj 2021, dagen då Flixtrain inledde tågtrafiken mellan Stocjholm och Göteborg.

Flixtrain också drabbat

”Även medias negativa rapportering har påverkat resenärerna som varit försiktiga med att boka sina resor. Men, med en vecka kvar till jul så kan mycket hända. Blir det inte mer strul så tror vi att fler bokningar kommer att trilla in. ”

Flixtrain har flest resenärer dagarna innan julafton, 22 och 23 december, med hemresor 26 december.

Flixtrain kör med fyra–fem vagnar i tågen och liksom tidigare tre avgångar per dag i vardera riktningen.

Utsikterna för en fungerande tågtrafik dagarna före jul är relativt goda, SMHI förutser varken snöoväder eller sträng kyla.
Personalbrist hot mot SJ-tåg

Däremot har åtminstone SJ problem med långvarig lokförarbrist och en ökad sjukfrånvaro både bland förare och ombord- och depåpersonal.

Personalbrist och fordonsskador tvingade SJ att ställa in ett antal turer med X2000, främst mellan Stockholm och Göteborg men även på andra sträckor, under onsdagen.

Vy Tåg drabbades av ett rälbrott på Stambanan genom Norrland på onsdagen som försenade ett av nattågen i fem timmar.

”Men lok och vagnar är i gott skick inför jultrafiken”. Säger Stefan Linder på Vy Tåg.

”Vi kör med dubbla lok i alla nattåg för att gardera oss mot lokfel.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Säljstopp för sov- och liggplatser

SJ har spärrat försäljningen av sov-och liggplatsbiljetter till nattågen. Många vagnar är skadade och måste repareras. Men Vy Tåg och Snälltåget stoppar inte biljettförsäljningen till sina tåg.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Kapacitet Nyhet

Många små men få stora projekt

Dubbelspår, förbigångsspår, vändspår, bangårdsförlängningar, samtidig infart, spårbyten, kontaktledningsbyten, ställverksbyten och slopning av plankorsningar. Trafikverkets genomförandeplan för åren 2024–2029 är en katalog över alla åtgärder i de svenska järnvägarna under sex år.

Nyhet

Snön stoppade tågen

Det blev totalstopp för tågtrafiken i mellersta Sverige när snön vräkte ner under måndagskvällen och tisdagen. Många tåg ställdes in medan tre nattåg och tjogtals godståg tvingades stanna på Stambanan genom Övre Norrland.