Annons:
Övervåningen spärrad på Mälartåg och TiB
Efter flera strömgenomslag i taket på de dubbeldäckare som Mälardalstrafik använder har övervåningen spärrats för resenärerna. Senare under fredagen beslöt SJ att spärra övervåningen även på dubbeldäckarna i Bergslagen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Texten uppdaterad 2 december 2023

MTR Mälartåg har spärrat övervåningarna på samtliga dubbeldäckare som körs för Mälardalstrafik.
”Det kan bli trångt ombord på många avgångar men vi sätter resenärernas säkerhet i första rummet”, säger Esbjörn Wahlberg vid presstjänsten på MTR.
I samband med underhållsarbeten på de ER1-tåg som MTR Mälartåg kör för Mälardalstrafik i Mälardalen upptäcktes skador vid elledningar i taket.
Ett liknande fel upptäcktes för ett år sedan men då var det en enstaka skada och inga åtgärder vidtogs.
Flera strömgenomslag upptäckta
”Men när det nu upptäcktes liknande skador på flera tågsätt tog vi beslutet att spärra övervåningarna för resenärerna”, säger Esbjörn Wahlberg.
”Såvitt vi kan bedöma har det inte funnits någon risk för personer som åkt på övervåningarna.”
När övervåningen är spärrad finns endast 173 av de 357 platserna i varje tågsätt tillgängliga för resenärerna.
”Jag har inte fått några rapporter om att vi behövt avvisa resenärer från tågen men det blir naturligtvis trångt ombord”, säger Esbjörn Wahlberg.
Flera tågsätt i vissa tåg
För att minska trängseln kommer vissa tåg att förlängas. Resenärerna erbjuds att medfölja SL:s pendeltåg, bland annat på sträckan Uppsala-Stockholm
Men var tredje avgång på pendeltågslinjerna mellan Uppsala och Södertälje var dock inställd på fredagsmorgonen på grund av personalbrist.
Annons:
Avspärrningarna i dubbeldäckarna gjordes på torsdagskvällen och det är ännu oklart hur länge de kommer att bli kvar.
”MTR Mälartåg arbetar nu tillsammans med fordonleverantören Stadler, med Transitio som äger fordonen och med Mälardalstrafik som upphandlar trafiken för att hitta orsaken till strömgenomslagen och åtgärda problemet”, säger Esbjörn Wahlberg på MTR:s presstjänst.
Fem linjer berörda
Mälartågen trafikerar fem regionala tåglinjer i Mälardalen:
Örebro–Arboga–Eskilstuna–Strängnäs–Södertälje–Stockholm–Uppsala.
Hallsberg–Katrineholm–Södertälje–Stockholm
Norrköping–Nyköping–Södertälje–Stockholm
Linköping–Norrköping–Katrineholm–Eskilstuna–Västerås–Sala–Uppsala
Uppsala–Gävle
Samma avspärrningar i Bergslagen
Tåg i Bergslagen har ett antal dubbeldäckare, ER1, som används i tågen mellan Ludvika och Västerås via Fagersta. Tågen körs nu av SJ men från och med söndag 10 december av VR Sverige.
”Vi har beslutat att spärra övervåningen även på de ER1:or som körs för Tåg i Bergslagen”, skriver Martin Drakenberg, affärschef på SJ till Järnvägar.nu på fredagskvällen.
”Det har inte inträffat några olyckor eller tillbud som kan kopplas till problematiken med taken på de fordon som vi på SJ använder i tågkörningen för Tåg i Bergslagen. Men vi spärrar övervåningarna från och med nu med hänvisning till den pågående utredningen.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Alstom får stororder på ERTMS
Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt. Kontraktet är värt cirka 370 miljoner svenska kronor.
Sandahl ska dra egna tågen
Sandahlsbolagen köper Bure Equitys sju Traxx-lok. I december tar Sandahlbolagens dotterbolag Real Rail över tågdragningen av företagets kombitåg. Green Cargo tappar ett av de större uppdragen.
Kardonbanan klar i höst
Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst. Samtidigt får stambanan två nya broar över E4.
VR: Ovanligt många bokar julbiljetter tidigt
I år köper fler resenärer sina julresor tidigt på VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Idag, när det är tre månader kvar till julafton, har mer än tre gånger fler resenärer redan bokat sin julresa jämfört med tidigare år.