Annons:

Publicerad: 2020-06-16

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader. Railcare hyr lok från Alpha Trains och använder LKAB:s vagnar.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Railcare med malmtåg för Kaunis Iron vid Stenbacken juni 2019.

Annons:

Efter skalvet i Kiruna för en månad sedan, 18 maj, är brytningen av järnmalm i Kiruna kraftigt begränsad. Hela gruvan ska säkras innan produktionen kan återupptas i normal omfattning, nu är fyra av elva produktionsblock stängda.

För att klara leveranserna av järnmalmspellets kommer 600 000 ton järnmalm att transporteras från Svappavaara till Kiruna där det anrikas, förvandlas till slurry och bränns till pellets för vidare transport med tåg till Narvik och fartyg över haven.

6 400 ton per dygn

Transporterna inleddes 12 juni med ett omlopp per dygn. Om några dagar ska Railcare köra två omlopp per dygn med sammanlagt 6 400 ton malm.

”Det är glädjande att LKAB Malmtrafik har valt oss som transportföretag”, säger Daniel Öholm, vd i Railcare Group. ”LKAB vet att logistiken är av yttersta vikt för att produktionen inte ska stanna. Vi kommer att kunna visa vår kvalité när det kommer till transporter under dessa tre månader”.

Avtalet är värt 7,8 miljoner kronor.

”Vi måste öka körningen av rågods från Svappavaara till Kiruna och har i sommar inte kapacitet att klara transporterna med egna lok och egna lokförare”, säger Torbjörn Larsson, sektionschef på LKAB Malmtrafik.

Under sommaren utförs omfattande banarbeten på Ofotbanen, den norska delen av Malmbanan, och malmtågstrafiken är stoppad under en stor del av dygnet.

Det är glädjande att LKAB Malmtrafik har valt oss som transportföretag. LKAB vet att logistiken är av yttersta vikt för att produktionen inte ska stanna. Vi kommer att kunna visa vår kvalité när det kommer till transporter under dessa tre månader.

 

Daniel Öholm, vd i Railcare Group

Fast i Narvik

Då blir LKAB:s lokförare, lok och vagnar fast i Narvik.

”Därför har vi valt att anlita Railcare för att köra rågods till Kiruna”, säger Torbjörn Larsson.  ”Vi tillhandahåller vagnar som inte lastar lika mycket som vagnarna vi använder i malmtågen, vagnar som passar perfekt för transport av rågods.”

Vagnarna har beteckningen Uadk.

Railcare använder inhyrda Traxx-lok från Alpha Trains för rågodstransporterna.

Railcare Group med huvudkontoret i Skelleftehamn arbetar främst med järnvägsunderhåll men företaget har en lokverkstad i Långsele och en vagnverkstad i Skelleftehamn och kör sedan drygt ett år järnmalm åt Kaunis Iron från Pitkäjärvi strax väster om Svappavaara till Narvik.

Malmen transporteras på lastbil från gruvan i Pajala till Pitkäjärvi.

Fyra miljoner ton

22 april i år körde Railcare det 1 000:e malmtåget till Narvik och företaget har fram till nu transporterat närmare fyra miljoner ton järnmalm.

För transporterna använder Railcare Traxx-lok som hyrs från investmentbolaget Bure och specialbyggda malmvagnar.

För att kunna öka lasten i tågen, öka dragkraften och minska risken för slirning har Railcare testat att köra malmtågen med tre i stället för två Traxx-lok.

Avtalet med Kaunis Iron är på fem år och omfattar 360 miljoner kronor.

Railcare Group omsatte förra året 370 miljoner kronor och har 140 anställda.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Uppförsbacke för tågtrafiken

Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.

Nyhet

Svensk godsvagn orsakade förödelse

10 augusti i år spårade godståg 45016 ur i Gotthardstunneln sedan delar av ett hjul i den elfte vagnen, en godsvagn registrerad i Sverige, slitits sönder. Tunneln har, snart fyra månader senare, begränsad framkomlighet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.