Annons:
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Text: Ulf Nyström
FOTO: Railcare
”Det blir en betydligt mer omfattande upprustning än den som planerades från början”, säger Patrik Söderholm, verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad i Långsele.
Grenland köpte åtta 1144-lok av statliga österrikiska ÖBB för snart ett år sedan.
ÖBB har haft 217 1144-lok
ÖBB har som mest haft 217 lok med beteckningen 1144. De första levererades 1978 som 1044 och de sista 1995. Loken byggdes av SGP, Elin och Siemens.
De fyraxliga loken har en toppfart på 160 km/h, väger 84 ton, kan utveckla 5 000 kilowatt och har startdragkraft på 300 kilonewton.
Åtta lok från ÖBB till Grenland
Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.
Annons:
Loken ersätter i första hand de äldre Ma-lok som norska Grenland Rail tidigare köpt från Sverige. Loken ska användas i godstrafik i Norge och Sverige.
Från början var tanken att installera tågsäkerhetssystemet ATC i loken och måla dem i Grenlands blå färgsättning.
Revision av åtta lok
”Men projektet har vuxit och vi kommer att göra en fullständig revision av loken inklusive noggrann rengöring och rostsanering”, säger Patrik Söderholm.
”Vi moderniserat förarmiljön, installerar ATC och radiostyrning i samtliga lok och målar om dem i Grenland-blått. Fyra lok kommer dessutom att utrustas med ombordutrustning för det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS.”
Första loket klart i vår
Patrik Söderholm räknar med att det första loket, 1144.019, kommer att vara klart för trafik under andra kvartalet nästa år.
Övriga lok kommer att rulla ut från verkstaden under andra halvan av 2025 och under 2026.
Railcare ansvarar för hela processen från design till att hantera godkännande hos Europeiska järnvägsmyndigheten (ERA).
Railcare köper lokverkstaden
Railcare kommer att förvärva fastigheten i vilken lokverkstaden i Långsele är belägen. Förvärvet träder i kraft 1 april nästa år.
Verksamheten i lokverkstaden har ökat kraftigt de senaste åren och Railcare planerar en stor satsning på verkstaden.
”Det blir en rejäl utbyggnad om våra planer går i lås och bygglovet beviljas”, säger Patrik Söderholm.
”Marknaden för ombyggnad och moderniseringar av lok växer.”
Railcare har för närvarande 25 anställda vid lokverkstaden i Långsele.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
BLS ger upp godstågstrafiken
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.




