Annons:

Publicerad: 2025-03-03

Rekordsatsning på järnvägsunderhåll

Trafikverket satsar i år 16 miljarder kronor på 1 700 projekt för underhållet av järnvägarna i Sverige. Det är tio procent mer än förra året.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Trafikverket satsar 16 miljarder kronor på underhåll av det svenska järnvägarna under 2025, en fördubbling på tio år och ökning med tio procent sedan förra året. Spårbyte på Malmbanan mellan Låktatjåkka och Kopparåsen i juni 2024 .

”Det är rekordmånga jobb som ska göras och rekordmycket pengar som vi satsar”, säger Jon Sundh, avdelningschef för Järnvägssystem Underhåll, på Trafikverket. 

”Vi genomför fler åtgärder än någonsin tidigare men samtidigt rullar fler tåg än någonsin.”

”Vi satsar i år dubbelt så mycket som för tio år sedan och jämfört med förra året är det en ökning med cirka tio procent. Vi hoppas kunna öka underhållet med ytterligare tio procent under nästa år.”

Enligt Jon Sundh är det svårt att öka underhållsinsatserna snabbare.

Saknas kvalificerad arbetskraft

”Det finns helt enkelt inte tillräckligt många kvalificerade tekniker och etablerade företag att få tag på”, säger han.

”Dessutom måste vi se till att tågen kommer fram. Vi kan inte stänga av järnvägarna i långa perioder där det saknas dubbelspår eller omledningskapacitet. Vi vill ha så liten påverkan på trafiken som möjligt.”

Underhållsskulden, omfattningen av det eftersatta underhållet och de uteblivna reinvesteringarna, har ökat snabbt senaste åren omfattar nu 91 miljarder kronor.

”Det beror på ökad trafik, en åldrad anläggning och ökad belastning”, säger Jon Sundh. ”Anläggningen bryts ned i ökad takt”.

Enligt Trafikverket har närmare 40 procent av kontaktledningsanläggningarna passerat sin tekniska livslängd och att det behövs kraftigt ökande insatser för att byta hela eller delar av anläggningarna.

Marginellt minskad underhållsskuld

Men med de anslag som regeringen vill ge Trafikverket under kommande tolvårsperiod 2026–2037, sammanlagt 236 miljarder kronor, minskas underhållsskulden marginellt till 78 miljarder kronor.

”Vi håller på att ta ikapp det eftersatta underhållet men det kommer att ta många år innan vi har en robust järnväg i Sverige”, säger Jon Sundh.

Redan i början av januari inleddes bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås på Västra stambanan, ett projekt som tar två och ett halvt år.

Samtidigt som elsystemet byts ut renoveras de fyra tunnlarna på sträckan, tolv nya växlar läggs in som ersättning för dagens slitna växlar, vägbroar över banan renoveras, en ny planskild korsning byggs, tre plankorsningar tas bort och ett fjärde spår byggs i Lerum när stationen ska rymma två spår för pendeltågen och två spår för passerande fjärrtåg.

Jon Sundh, avdelningschef, Järnvägssystem Underhåll på Trafikverket.

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad

Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.

Annons:

Totalkostnaden för bytet av kontaktledningsanläggningen, Vändspår Lerum och övriga insatser på stambanan mellan Göteborg och Alingsås blir cirka 1,7 miljarder kronor.

Sedan flera år pågår byte av kontaktledningsanläggningen på Södra stambanan och i år och fram till 2028 arbetar Trafikverket på sträckan Alvesta-Älmhult och på Alvesta driftplats.

Nyligen inleddes bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad på Bohusbanan som ska pågå till april nästa år.

Omfattande spår- och växelbyten

Under året kommer spårbytet mellan Gällivare och Råtsi på Malmbanan att fullbordas när etappen Håmojåkk-Råtsi får nytt spår från slutet av maj till slutet av september.

Sex växlar på driftplatserna Träskholm, Myrheden och Älvsbyn på Stambanan genom övre Norrland byts ut.

Under sensommaren och hösten genomförs spårbyte på Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. All tågtrafik är stoppad mellan veckorna 33 och 40.

I år byts också spår och tre växlar på sträckorna Kolbäck–Eskilstuna och Kolbäck–Valskog samt rälerna mellan Ålsäng och Frövi.

Växelbytena i Pålsboda, Kilsmo, Högsjö, Vingåker och Baggetorp på Västra stambanan som inleddes förra året fortsätter i år.

Ombyggnaden av Karlstad C fortsätter under året.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.