Annons:

Publicerad: 2025-02-03

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad

Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Borrtåget i aktion på nedspåret mellan Partille och Sävedalen 28 januari 2025. 1 500 hål ska borras mellan Olskroken och Alingsås 2025-2027. Hålen är som mest sex meter djupa och har en diameter på 55 centimeter

Annons:

”Vi börjar med spår 71, nedspåret mellan Olskroken och Partille, och därefter byter vi kontaktledningsanläggningen på spår 72, uppspåret”, säger Jonas Ström, projektledare på Trafikverket.

Arbetena på nedspåret beräknas pågå till 30 mars och arbetena på uppspåret ska vara klara i 8 juni.

Under fem veckor i sommar blir det tidig semester för Jonas Ström och hans elarbetare, Då är Västkustbanan stängd för trafik när järnvägstunneln under Varberg ska kopplas in och Västlänken ansluts till Västkustbanan i Almedal.

För att all tågtrafik till Göteborg inte ska hänvisas till Vänerbanan tillåts dubbelspårstrafik mellan Göteborg och Alingsås under dessa fem veckor.

Arbetet återupptas 13 juli

När tunneln och den nya stationen i Varberg invigts 13 juli kan arbetena på Västra stambanan återupptas med start vecka 29 för etapp 2.

”Då fortsätter vi med Partille–Lerum, den längsta etappen på sträckan Olskroken–Alingsås”, säger Jonas Ström.

”Vi börjar med nedspåret för att sedan fortsätta med uppspåret vecka 39.”

”Det är visserligen bara elva kilometer mellan de två driftplatserna men eftersom vi förnyar kontaktledningsanläggningarna i växelkryssen i Partille och Lerum och bygger vändspår i Lerum blir det enkelspårsdrift mellan Sävedalen och Floda, 20 kilometer.”

Det medför att kapaciteten minskas ytterligare och att antalet tåg som kan trafikera sträckan mellan Göteborg och Alingsås minskar från fem till fyra tåg per timma i varje riktning.

Tre svåra år för tågresenärerna

Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.

Fundamentsättning vid växelförbindelsen mellan upp- och medspår strax norr om Sävenäs rangerbangård. 400 fundament sätts där det är olämpligt att borra eller som fäste för stag, strävor och halvbryggor,

Arbetena i etapp 2 pågår resten av året.

Under 2026 och 2027 fortsätter bytet av kontaktledningsanläggningen norrut med etapperna Lerum–Floda som ska vara klart vecka 25, Floda–Bryngenäs från vecka 35 till och med vecka 7 år 2027 och Norsesund–Alingsås till och med vecka 28 år 2027

Totalavstängning sommaren 2026

Under veckorna 26–33 sommaren 2026 kommer hela sträckan Alingsås–Olskroken, både upp- och nedspår, att stängas för tågtrafik.

”Under de åtta veckorna kraftsamlar vi för att få utfört så mycket åtgärder som möjligt på stambanan inklusive basunderhållet”, säger Jonas Ström.

Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås inleddes strax efter årsskiftet.

”Vi börjar med att ta bort de befintliga fundamenten för kontaktledningsstolparna och skära ner stolparna och bilar ned fundamenten under färdig markyta”, säger Jonas Ström.

1 500 hål ska borras

20 januari anlände borrtåget till Göteborg och nu påbörjas borrningen av hålen för 1 500 nya stolpfundament med start i Partille i riktning mot Sävenäs.

”Vi borrar som djupast sex meter djupa hål med en diameter på 55 centimeter”, säger Jonas Ström. ”Sen placeras en betongcylinder i hålet som injekteras med betong och kontaktledningsstolpen skruvas fast.”

Dessa så kallade Mofixfundament har djup på två till sex meter beroende på markförhållandena.

”Det är en snabb och effektiv metod och särskilt lämpad vid trånga passager som vattendrag och konstruktioner och ger minimal påverkan på stabiliteten i spåret.”

Schaktning för 400 fundament

De resterande 400 fundamenten placeras i grävda hål på platser där det inte är lämpligt att borra eller specifikt för stag och strävor samt för halvbryggor, så kallade ”hästar.”

Det gäller bland annat vid stambanans uppspår vid sjön Aspen mellan Jonsered och Aspedalen. Där sätts de kraftigare fundamenten vid nedspåret för att undvika att komma för nära sjön och korta kontaktledningsbryggor, ”halvbryggor” eller ”hästar”, som rymmer utliggare för ledningarna över båda spåren monteras över banan.

De flesta nya fundamenten sätts någon decimeter längre från spåren än de gamla för att möjliggöra specialtransporter av bredare laster. Målet är att få alla kontaktledningsstolpar 3,35 meter från spårmitt.

”Det blir problem i vissa bergsskärningar”, säger Jonas Ström. ”Men vi kommer att knacka berg där fundament och stolpar ska placeras.”

Renovering av tunnlarna

De fyra tunnlarna på sträckan, Jonsered, Aspen, Ubbared I och Ubbared II, renoveras.

Samtidigt som fundament, stolpar, utliggare och alla elektriska ledningar byts ut ersätts de gamla sugtransformatorerna med autotransformatorer som minskar överföringsförlusterna och ger tågen bättre elförsörjning.

De 14 autotransformatorerna placeras i Sävenäs, Jonsered, Stenkullen, Norsesund och Alingsås.

Bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås beräknas kosta 450 miljoner kronor.

Nya växlar på flera driftplatser

Förra året byttes växlarna i Norsesund och under kommande år byts även de tolv växlarna i Partille, Jonsered och Bryngenäs. Dessutom flyttas nästan alla signaler på hela sträckan.

Medan trafiken är reducerad på stambanan utförs också underhåll av vägbroarna över spåren i Sävedalen, Gullringsbo mellan Jonsered och Aspen samt Västra Bodarne.

Dessutom byggs en ny planskild korsning mellan väg och järnväg strax norr om i Alingsås och tre plankorsningar tas bort, en i Kåhög, en i Partille och en i Bergsjödal strax söder om Västra Bodarne.

Ett fjärde spår byggs i Lerum

Förarbetena för projektet Vändspår Lerum har också inletts. Driftplatsen förses med ett fjärde spår utöver dagens tre.

De två yttre spåren reserveras för regionaltåg, fjärrtåg och godståg och två inre spåren med en perrong emellan för pendeltåg som gör uppehåll för av- och påstigande eller som ska vända tillbaka mot Göteborg.

”Vi har smalnat av motorvägen och börjar röja sly och fräsa stubbar”, säger Magnus Röst som är projektledare för Vändspår Lerum. ”Vi bygger en arbetsväg mellan järnvägen och motorvägen.”

Trångt mellan vägar, hus och vatten

Närheten till motorvägen, Lerums centrumbebyggelse, Säveån och en lokalväg över stationsområdet gör arbetet komplicerat. 800 meter spont slås ner i marken för att hålla jordmassor och motorvägen på rätt plats.

När bytet av kontaktledningsanläggningen når Lerum blir det enkelspårstrafik genom driftplatsen och nuvarande nedspår kan rivas för att ge plats för arbetena med det nya nedspåret.

”Men den stora arbetsinsatsen kommer att ske först sommaren nästa år när stambanan är helt stängd för all tågtrafik under åtta sommarveckor”, säger Magnus Röst. ”Då river vi alla kvarvarande spår mellan bron över Säveån och Aspedalen och bygger fyra nya spår på hela driftplatsen.”

Vändplats Lerum klar hösten 2026

Därefter ska tågen kunna använda fyra spår i Lerum.

De nya växlarna som läggs in kommer att tillåta 100 km/h till avvikande spår.

Omdaningen av Lerums driftplats beräknas kosta drygt 800 miljoner kronor.

Totalkostnaden för bytet av kontaktledningsanläggningen, Vändspår Lerum och övriga insatser på stambanan mellan Göteborg och Alingsås blir cirka 1,7 miljarder kronor.

 

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Mindre gods men bättre resultat

Godsvolymerna minskade och rörelseresultatet försämrades under 2024 för Green Cargo. Men exklusive den krympta statliga miljökompensationen förbättrades resultatet och Green Cargo tecknade många nya avtal under sista kvartalet.

Nyhet

SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan

SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

Nyhet

2024 ett bra år för SJ

Trots en besvärlig start blev 2024 ett riktigt bra år för SJ. Resenärerna blev fler, biljettintäkterna ökade och resultatet förbättrades.