Annons:

Publicerad: 2025-01-22

Riskkapitalbolag köper Protrain

Riskkapitalbolaget Priveq köper 60 procent av Protrain för en hemlig summa pengar. Protrain har på tio år ökat omsättningen från 20 till 260 miljoner kronor.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Protrain sköter bland annat växlingen i Göteborg Skandiahamnen sedan hösten 2021. På bilden växling i containerhamnen i februari 2012.

”Vi är enormt imponerade av den utvecklig som Protrain genomgått”, säger Maria Perez Hultström, investeringsansvarig på Priveq.

”Bolaget har utvecklas snabbt, är stabilt och lönsamt.”

Protrain som har sina rötter i SJ-skolan i Mjölby, grundades 2001 och genomgick ett generationsskifte 2013. Verksamheten är fördelad på tre affärsområden: tågtrafik, bemanning och utbildning.

Förarutbildning på fyra orter

Protrain har tillstånd att köra tåg i Sverige och Norge och bedriver för närvarande lokförarutbildning i Mjölby, Stockholm, Sundsvall och Malmö.

”Protrain har på ganska kort tid byggt upp en stark position på den svenska marknaden genom hög kvalitet i sina tjänster”, säger Maria Perez Hultström.

”Det är tydligt att denna typ av aktörer efterfrågas på marknaden och vi ser stor potential för vidare expansion både i Sverige och övriga nordiska länder.”

De nuvarande ägarna, i huvudsak familjerna Ståhl och Börjeson, har hittills ägt 88 procent av aktierna och kontrollerat lika stor andel av rösterna. Familjerna kommer att vara kvar i Protrain som minoritetsägare och bolagets vd Karl Johan Börjeson blir på sin post.

”Behövde stärka oss finansiellt”

”Mot bakgrund av vår starka tillväxt under de senaste åren blev det naturligt att ta in en partner för att stärka oss finansiellt och med ökad kompetens”, säger Karl Johan Börjesson.

”Vi vill fortsätta tillväxtresan inom såväl bemanning som utbildning och trafik. Järnvägsbranschen växer, behovet av förarutbildning är fortsatt stor och det finns goda möjligheter för oss att växa och att ta marknadsandelar.”

”Det ska bli väldigt kul att få med Priveq på den fortsatta resan”, säger Karl Johan Börjeson.

Annons:

Protrain ha delat upp verksamheten i moderbolag och fyra helägda dotterbolag; Protrain Trafik, Protrain Utbildning, Protrain Bemanning och Protrain Resurs. Bemanningsbolaget saknar anställda. Alla anställda i koncernen finns i resursbolaget.

Sveriges äldsta riskkapitalbolag

Priveq är, enligt egen utsago, Sveriges äldsta riskkapitalbolag. Bolaget bildades 1983 som Skandia Investment av försäkringsbolaget Skandia för investeringar i onoterade tillväxtbolag. 1998 blev bolaget fristående och ändrade namn till Priveq.

Under åren har Priveq investerat i drygt 130 svenska företag och börsnoterat 29 av dem. Numera kommer huvuddelen av kapitalet från europeiska och amerikanska pensionsförvaltare.

”Vi har startat vår sjunde investeringsfond med ett kapital på tre miljarder kronor och satsar på tillväxtbolag med god lönsamhet”, säger Maria Perez Hultström.

”Protrain passar väl in i den bilden och vi hoppas kunna bidra till en fortsatt tillväxt och fortsatt god lönsamhet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.