Annons:
Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
De två nya spårkorsningarna lades in i korsningen mellan Vänerbanan och godstågsspåret mellan Västra stambanan och Västkustbanan under midsommarhelgen. I dag. måndag, återupptas tågtrafiken över de nya korsningarna.
Annons:
De två spårkorsningarna har vardera fyra korsningar i höghållfast specialstål.
”Varje korsning är gjuten i ett stycke och sedan har vi fräst ut spår genom korsningen”, säger Daniel Andersson, projektledare på Vossloh Nordic Switch Systems.
Specialstålet med produktbeteckningen CogX har utvecklats av Vossloh i samarbete med ArcelorMittal Industeel.
30 procent längre livslängd
Det är ett elastiskt valsat stål med högre motståndskraft mot slitage och stötar jämfört med konventionella material och Vossloh hoppas kunna förlänga livslängden med upp till 30 procent.
”Tidigare låg det spårkorsningar med manganstål i korsningarna på den här platsen men slitaget blev stort och nu testar vi med CogX”. Säger Daniel Andersson.
Korsningarna har gjutits i höghållfast specialstål och spåren frästs ut ur blocken. Vossloh och Trafikverket hoppas på minskade underhållskostnader och 30 procent ökad livslängd.
”Kostnaden för spårkorsningarna blir högre men med bättre hållfasthet och längre livslängd bör investeringen ändå löna sig.”
Omfattande tågtrafik
Spåren i de två spårkorsningarna trafikeras av persontågen på Vänerbanan och Bohusbanan samt godstågen mellan Västra stambanan och Sävenäs rangerbangård och Västkustbanan och Kust till kust-banan, sammanlagt drygt 250 tåg per dygn.
”De gamla spårkorsningarna låg på en svag banunderbyggnad med sättningar och rörelser som medförde omfattande slitage på spårkorsningarna och höga underhållskostnader”, säger Gunnar Berg, produktionsledare Järnväg på Trafikverket Västra regionen.
”Nu har gjort omfattande grundförstärkningar och satsat på dessa unika spårkorsningar. Det bör leda till mindre underhållsbehov och längre livslängd.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.



