Annons:
Sen avgång för Norient Express
Premiären för lyxtåget Norient Express har skjutits upp ett år. Hösten 2026 ska tåget rulla mellan Bergen och Bodø via Oslo och Trondheim.
Text: Ulf Nyström

ILLUSTRATION: Norient Express

ILLUSTRATION: Norient Express
”Våra planer på ett unikt tåg på Bergensbanen och Dovrebanen har fått stor uppmärksamhet och jag får frågor varje vecka från företag och personer runt hela världen”, säger Øivind Lindøe, vd i NLE.
Den korta artikeln om Norient Express publicerad 14 september var den mest lästa artikeln på Järnvägar.nu under 2024.
Vagnarna i Norient Express ska, enligt NLE, fungera som boende med hög standard, lyxrestaurang, bar, träningslokaler, spa och kontorsutrymmen.
Øivind Lindøe, känd norsk entreprenör, är i övrigt hemlighetsfull.
”Det är en tidskrävande och kostsam satsning och det tar tid att få allting på plats. Vi siktar på trafikstart hösten 2026”, säger han till Järnvägar.nu.

SJ kör norskt lyxtåg från 2025
SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.
Annons:

ILLUSTRATION: Norient Express

ILLUSTRATION: Norient Express

ILLUSTRATION: Norient Express

ILLUSTRATION: Norient Express
Ny destination Bodø
Sedan den korta artikeln publicerades i Järnvägar.nu och texter publicerades i tidskrifter och sociala medier runt om i världen har Øivind Lindøe och NLE ändrat den planerade rutten från Bergen-Trondheim till Bergen-Bodø.
Statens Jernbanetilsyn anser att etableringen av Norient Express inte skadar de företag som bedriver den upphandlade trafiken i Trafikkpakke 3 Vest och Trafikkpakke 2 Nord som i dag bedrivs av statliga norska Vygruppen respektive SJ Norge.
Fler passagerare
Av beslutet i Jernbanetilsynet framgår att tåget får plats för endast 60 passagerare. Men nu planerar Øivind Lindøe för 100 passagerare ombord på lyxtågen.
Övernattningarna sker inte ombord på tåget utan på hotell längs färdvägen.
Biljetterna beräknades för ett år sedan kosta cirka 5 500 euro per person, drygt 60 000 norska kronor, inklusive hotellövernattningar, mat och dryck.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Många inställda tåg under påskhelgen
Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.
Göteborg C byggs om för längre tåg
Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
Stabil trafik för Tåg i Bergslagen
Efter långvarigt strul med tågtrafiken för Tåg i Bergslagen (TiB) har trafiken stabiliserats under vintern. I mars kördes 98,6 procent av alla annonserade tåg.