Annons:
Sista nattåget från Jämtland till Göteborg
På söndag går det sista nattåget med vagnar från Duved och Östersund till Göteborg. Tågen har rullat sedan 1968 med korta avbrott men nu är det slut.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Snart ett minne blott. SJ lade ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå i december och nattågen mellan Göteborg och Jämtland rullar för sista gången natten till måndag. Rc6E 1396 med nattåget Göteborg–Umeå som medförde vagnar till Östersund och Duved närmar sig Herrljunga på kvällen 8 juli 2024.
”Jättetråkigt”, säger Linnea Granqvist som bor och arbetar i Östersund men regelbundet besöker släkt och vänner i Göteborg,
”Tyvärr verkar de allra flesta riksdagspolitikerna och regeringen helt ointresserade av tågtrafiken mellan Jämtland och Västsverige. De ser bara till Stockholm och tågtrafiken därifrån.”
SJ beslöt i somras att ställa in nattåget mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december och att stoppa nattåget mellan Göteborg och Gävle som medför vagnar mellan Göteborg och Duved från 27 april.
SJ vill ha statligt stöd
”Vi vill gärna fortsätta att köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland men trafiken är olönsam. Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland”, sade Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Inga nattåg från Göteborg
SJ ställer in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december. Nattåget mellan Göteborg och Duved får en nådatid på fyra månader.
SJ:s beslut kom som en total överraskning för många av de som reste med nattågen mellan Västsverige och Norrland.
När Linnea Granqvist läste att nattågen till Göteborg skulle dras in blev hon både ledsen och arg.
Hon beslöt att starta en namninsamling för att rädda nattågen och fick på en månad in 78 000 namnunderskrifter.
Hon fick till stånd ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som lyssnade på hennes argument för att behålla nattågstrafiken. Men han lovade ingenting och ingenting har hänt sedan mötet ägde rum i september.

78 000 namn för nattågen
I dag träffar Linnea Granqvist från Östersund infrastrukturminister Andreas Carlson. Med sig har hon drygt 78 000 namnunderskrifter från svenskar som vill ha kvar nattågen mellan Göteborg och norra Sverige.

Carlson gav inga besked
Infrastrukturminister Andreas Carlson fick på måndagsmorgonen ta emot de 78 000 namnunderskrifterna mot nedläggningen nav SJ:s nattåg mellan Göteborg och Norrland.
Annons:
På lördag kväll, 26 april, går det sista nattåget från Göteborg med sitt-, sov- och liggvagnar till Östersund och Duved och på söndagskvällen avgår det sista nattåget från Duved och Östersund med vagnar till Göteborg.
”Vi kan inte mer än hoppas på att nattågen mellan Jämtland och Västsverige kommer tillbaka så snart som möjligt”, säger Linnea Granqvist.
Ansträngningarna har varit förgäves
”Många politiker från Norrland och från Västsverige har försökt lyfta frågan till riksdag och regering men det har varit förgäves.”
”Det är bra att Snälltåget kör ett antal tåg mellan Malmö och Storlien via Göteborg kommande somrar men det handlar trots allt om ganska få dagar under begränsade perioder. Vi som reser regelbundet vill ha daglig trafik året runt.”

Snälltåget kör via Göteborg 2026
Snälltåget planerar att köra nattåg mellan Malmö och Jämtland via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026. Men Trafikverket ger inte klartecken förrän i höst.
Linnea Granqvist provade nyligen att resa till Göteborg med nattåget från Östersund till Stockholm och snabbtåg från Stockholm till Göteborg.
”Resan tog nästan tre timmar längre och krävde byte i Stockholm väldigt tidigt på morgonen. Det var verkligen inte en resa som man rekommenderar till bekanta som vill åka mellan Jämtland och Västsverige.”
Namninsamlingen har fortsatt under vintern och omfattar nu över 80 000 namn.
”Att så många skrivit under och att så många reser med tågen att det ofta är fullbokat visar att det finns behov av direkta förbindelser”, säger Linnea Granqvist.
SJ ger inget hopp
Men Jan Kyrk, affärschef på SJ, ger inte Linnea Granqvist och de 80 000 undertecknarna av uppropet för nattågen mycket hopp.
”Vi kör gärna nattåg mellan Göteborg och Jämtland”, säger han.
”Jag tycker nattågen till och från Göteborg borde vara kvar på järnvägskartan. ”
”Men vi har kört under många år och trafiken är olönsam för SJ. Ska vi köra dessa tåg måste vi på något sätt få ersättning från staten via Trafikverket.”
Enligt Jan Kyrk är det ungefär lika många som reser mellan Västsverige och Jämtland som mellan Stockholm och Jämtland i nattågen.
”Staten stöder nattågen mellan Stockholm och Jämtland men har åtminstone hittills inte visat något intresse för nattågen till och från Göteborg,”
Hellre Trondheim än Göteborg
”Som jag tolkar regeringen och Trafikverket ser de hellre fortsatt nattågstrafik mellan Stockholm och Jämtland och till och med ny trafik mellan Stockholm och Trondheim än nattåg mellan Västsverige och Jämtland”, säger Jan Kyrk.
”Trafikverket har inte begärt pengar för tågförbindelser mellan Göteborg och Jämtland men man har äskat pengar för dag- och nattåg mellan Stockholm och Trondheim.”
Jan Kyrk tror att det inom överskådlig tid blir direkttåg mellan Stockholm och Trondheim även om regeringen ännu inte velat skjuta till de medel som krävs,
”Det är mer än fråga om när än om om”, säger han.
”Men när det gäller direkttåg mellan Västsverige och Jämtland är det en betydligt mer öppen fråga.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.