Annons:
SJ föreslår fyra direkttåg om dagen till Trondheim
SJ vill köra flera dagliga direkttåg mellan Stockholm och Trondheim från och med december 2024. Det rapporterar Dagens Nyheter.
Planen är ett tåg dagligen på morgonen och ett runt lunch från Stockholm till Trondheim och samma åt andra hållet. Framåt kvällen går ett nattåg från Göteborg och Stockholm till Trondheim och ett åt motsatta hållet.
Det handlar inte om snabbtåg, utan så kallade Intercitytåg, det vill säga klassiska tåg med lok och vagnar. Den stora fördelen med det är, enligt Jan Kyrk, SJ:s affärschef, att det går att anpassa tågen efter hur många som vill resa.
“Det blir lätt att koppla på fler vagnar under högsäsong som jul, påsk, sportlovsveckor och under sommaren. Men även att kunna köra med kortare tåg under lågsäsong för att spara kostnader. Det gäller både dagtågen och nattåget”, säger Jan Kyrk till Dagens Nyheter.

FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Vy vill få Skellefteå ta tåget
Vy Tåg tar från och med 1 april nästa år omvägen över Skellefteå. Därmed öppnas en ny marknad för nattågen men samtidigt förlängs restiden för många resenärer med två timmar.
Fler vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt de åtta sittvagnarna som man hyrt av tyska Locomore sedan i december. Vagnarna kommer i första hand att användas i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
LKAB blir delägare i Duroc Rail
LKAB förvärvar 49 procent av aktierna i Duroc Rail AB från företagsgruppen Duroc AB som är noterade på Nasdaq, vilka bibehåller majoritetsägande med 51 procent. Den preliminära köpeskillingen uppgår till ca 75 miljoner kronor.
SL kan tvingas betala en miljard kronor
SL hade ingen grund för att säga upp avtalet med Ansaldo STS om ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje. Det slås fast i en skiljedom. SL kan tvingas betala skadestånd på en miljard kronor.