Annons:

Publicerad: 2021-04-01

Premiär för persontåg till Haparanda

I dag, skärtorsdag, återupptogs persontågstrafiken på Haparandabanan efter 29 år. Stationen i Haparanda har rustats upp och Kalix, som aldrig haft persontågstrafik, har fått en ny station.

Text: Ulf Nyström Foto: Christer Berglund,  Per Niklasson

Kommunalrådet Sven Tornberg och chefen för Samhällsbyggnadsförvaltningen i Haparanda Göran Wigren klipper bandet inför premiärtågets avgång från Haparanda strax före klockan 06 på morgonen 1 april 2021.

Annons:

”Det har varit väldigt stort intresse för persontrafik på Haparandabanan så vi hoppas på många resenärer”, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg.

”Men tågen får bra anslutningar till nattågen till och från Stockholm så vi tror på många långväga resenärer när reserestriktionerna lättar och på ännu många fler när Finland etablerar persontrafik till Torneå igen och vi kan få byten tvärs över perrong.”

Persontågstrafiken återkom tillfälligt år 2000

Persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda lades ner i september 1992 men återuppstod tillfälligt sommaren 2000 när Tågkompaniet, som då körde nattågen mellan norra och södra Sverige, på eget bevåg körde anslutande tåg på Haparandabanan.

Nystart för persontåg i norr

1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 29 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.

1961 invigdes en 30 kilometer lång järnväg mellan Morjärv vid Haparandabanan och Karlsborg strax öster om Kalix men på den banan har det fram till i dag endast körts godståg.

2006-2012 byggdes ny järnväg mellan Karlsborg och Haparanda, sträckan mellan Boden och Karlsborg via Morjärv rustades upp och hela sträckan Boden-Morjärv-Karlsborg-Haparanda elektrifierades och fick det nya signalsäkerhetssystemet ERTMS.

Norrtågs Reginatåg X52-2 9042 ankommer som dagens första tåg mot Haparanda till nya hållstället i Kalix 1 april 2021.

Nya sträckan byggd för 250 km/h

Den nya delen av banan är byggd för 250 km/h men tillåter för närvarande maximalt 200 km/h.

Den gamla sträckan Morjärv–Karungi–Haparanda lades ned i december 2012.

När den reguljära persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda nu återupptas kommer Vy Tåg att köra tre dubbelturer om dagen för Norrtåg med tvåvagnars Regina-tåg.

Tågen går från Haparanda 05:54, 11:42 och 15:01 måndag-fredag, första och sista tåget går till Luleå och det andra till Umeå.

Tågen ankommer Haparanda 09:51, 14:53 och 19:09 måndag-fredag, första och sista tåget från Luleå och det andra från Umeå.

Rälsbussen har anlänt till Haparanda i april 1976. 

Två timmars restid mellan Luleå och Haparanda

Umeå-tågen har anslutning till och från Luleå i Boden. Restiden mellan Luleå och Haparanda är cirka två timmar.

Lördag och söndag är tiderna annorlunda men antalet tåg oförändrat.

”Det finns behov av en tidigare ankomst till Haparanda och vi kommer troligen att köra ett tidigt tåg från Luleå till Haparanda från december i år”, säger Joakim Berg.

Det stora orosmolnet inför trafikstarten på Haparandabanan är den eventuella bristen på samspel mellan banans ERTMS-system och ombordutrustningen ETCS.

”Vi håller tummarna för att det ska gå bra men de uppdateringar av ombordutrustningen som skulle gjorts i god tid före trafikstarten har skjutits upp flera gånger”, säger Joakim Berg.

Premiärtågen på skärtorsdagen gick dock utan nämnvärda förseningar med en betydande skara förstadagsresenärer ombord.

Uppgraderingen kostar 50 miljoner kronor

Uppgraderingen av ETCS beräknas kosta Norrtåg närmare 50 miljoner kronor. En del av kostnaden täcks av statsbidrag via Trafikverket.

”Under året ska fler Regina-tåg utrustas med ETCS vilket minskar sårbarheten och möjliggör utökad trafik nästa år. Men medan fordonen är på verkstad för uppgradering kan vi tvingas hyra in fordon för att slippa brist på fordon som skulle kunna äventyra trafiken”, säger Joakim Berg.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Green Cargo visar sämre resultat

Intäkterna ökade något men utgifterna ökade mycket snabbare. Fjärde kvartalet 2022 slutade med en förlust på 29 miljoner kronor för Green Cargo trots en statlig miljökompensation på 187 miljoner kronor.

Nyhet

Nypremiär för nattåg till Tyskland

27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.

Nyhet

Flixtrain ett år försenat

Ett år försenat avgick Flixtrains första tåg i Sverige. Coronapandemin med vidhängande reserestriktioner har medfört att premiären skjutits upp två gånger.

Nyhet

Sämre resultat för Green Cargo

Transporterna ökade, omsättningen steg men resultatet försämrades. Green Cargo kämpar med dyrare el och diesel, kostsamma omledningar och dyrare fordonsunderhåll. Nu dras flera tåg in.