Annons:
SJ fortsätter driva lokförarskola i egen regi
Bristen på lokförare i Sverige kommer att hålla i sig under flera år framåt, och det är tydligt att utbildningsplatserna inom YH-skolorna inte kommer att räcka till för att möta behovet av nya förare. SJ har därför beslutat att fortsätta bedriva lokförarskola i egen regi som ordinarie verksamhet så länge behovet kvarstår.
Efter årsskiftet 2024 startar två kurser med totalt 32 elever och den takten kommer sedan att hållas årligen. Basen för utbildningen kommer att bli Hagalund i Solna, men tanken är att också utveckla en hybridlösning som kan möjliggöra distansstudier.
– Det finns många fördelar med lokförarskola i egen regi. Bland annat har vi redan sett att vi får en högre kunskapsnivå på våra egna elever och det ger en mer robust kompetensförsörjning. Dessutom kan vi få bra synergieffekter i utbildningen till fordonsoperatör, eftersom den till viss del innehåller samma utbildningsdelar som lokförarutbildningen, säger Anna Lycke som är projektledare.
Sedan tidigare är fyra kurser igång och efter sommaren 2023 startar ytterligare två kurser, en i Hagalund och en i Göteborg. Rekrytering till utbildningarna 2024 kommer att starta under hösten 2023.

Lokförarelever Nässjöakademin. FOTO: SJ
ANNONS:
Fler notiser
Triss i nya vd:ar hos MTR
Anders Gustafsson och Lena Herrmann har utsetts till nya verkställande direktörer för MTR Mälartåg respektive MTR Pendeltågen. Oliver Bratton har utsetts till ny vd för MTR Tunnelbanan.
Utbildningssatsningar i Hallsberg och Nyköping prisas
Hallsberg och Nyköping utses till Årets Mälardarling(ar) för kommunernas arbete med att utveckla och satsa på kompetensförsörjningen inom järnvägen i Stockholm-Mälarregionen.
36 tons kokiller till Sverige på godståg
DB Cargo Full Load Solutions samordnar transporter av upp till 36 ton tunga kokiller till svenska stålverk. Från Italien, genom Europa och upp till mottagare runt om i Sverige går frakten med järnvägstransport
ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.