Annons:

Publicerad: 2021-12-21

SJ har tilldelat Alstom och dess svenska dotterbolag Bombardier Transportation en beställning på 25 snabbtåg för 250 km/h. Första tåget kan i bästa fall vara i trafik år 2026.

Text: Ulf Nyström Illustration: SJ  Foto: Kasper Dudzik

Så här kan SJs nya snabbtåg från Alstom och Bombardier komma att se ut.

Annons:

”Det är ett styrkebesked att vi kan beställa nya snabbtåg, nya regionaltåg och rustar upp X2000 för drygt tolv miljarder kronor trots de utmanande tiderna när vi tappat en stor del av våra intäkter”, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

”Vi genomför en mycket omfattande satsning där i stort sett hela fordonsflottan byts ut eller uppgraderas för att möta efterfrågan på klimatsmarta, bekväma och effektiva resor. Att vi går från 200 till 250 kilometer per timme i maxhastighet är historiskt”

De nya tågen blir ett motorvagnståg med drivning på de flesta boggierna. Tåget får troligen sex vagnar, cirka 400 sittplatser, SJ Bistro med varm mat, plats för cyklar och gott om utrymme för bagage.

De nya tågen får också snabb uppkoppling och radiotransparenta fönster.

SJ köper regionaltåg för tre miljarder

SJ köper 25 nya regionaltåg från den spanska tillverkaren CAF. Tågen som kostar 120 miljoner kronor styck ska levereras från 2025 och sätts i trafik på flera av SJ:s regionaltågslinjer.

Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

Kan köras på batteri

Tågen förses med kraftiga batterier som gör det möjligt att köra kortare sträckor, exempelvis till närmaste station vid strömavbrott.

Varje tågsätt kostar 280 miljoner kronor.

Men Arvid Fredman vill inte berätta så mycket mer om de snabbtåg som SJ nu beställer av Alstom.

”Beslutet om tilldelning måste vinna laga kraft innan vi går in berättar mer om tågen”, säger han. ”Tyvärr har många tilldelningar överklagats de senaste åren och en juridisk process kan medföra att köpet av nya snabbtåg försenas ytterligare.”

De nya snabbtågen kommer att användas för fjärrtågtrafik mellan storstäderna i Sverige men även för trafik till Köpenhamn och Oslo.

Mycket möda bakom nya X2000

Premiärturen tog tre timmar och sju minuter. Men det ligger många års arbete bakom nya X2000 med den antracitgrå fronten och den försvunna kokplattan.

Komplement till X2000

”Tågen blir ett komplement till X2000 men den högre toppfarten gör det extra intressant att använda dem på Västkustbanan och delar av Ostkustbanan som kan uppgraderas till 250 kilometer i timman och på Botniabanan som i princip är klar för 250”, säger Arvid Fredman.

Den pågående ombyggnaden av X2000-tågen beräknas vara klar 2025 om inga nya förseningar tillstöter på grund av pandemin.

”Vi kan förhoppningsvis sätta ytterligare ett par ombyggda tågsätt i trafik under första kvartalet nästa år” säger Arvid Fredman.

Det först ombyggda tågsättet har gått i daglig trafik i drygt en månad.

”Våra kunder är väldigt nöjda med tåget och det har nu gått i provtrafik och reguljär trafik i drygt ett halvår utan några betydande problem.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

Nyhet

Oro för trängsel i sommartrafiken

Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Nyhet

Nypremiär för nattåg till Tyskland

27 juni rullade de första reguljära nattågen mellan Sverige och Tyskland via Danmark på 27 år. När nattåget Alfred Nobel lades ner i augusti 1994 var det få som trodde på en renässans för nattågen.

Nyhet

Tätare tågtrafik i Västsverige

Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035. Redan om åtta år ska antalet resor med tåg i Västra Götaland ha ökat till 33 miljoner reser per år. Kostnaderna för skattebetalarna väntas öka från 650 miljoner till 800–900 miljoner kronor om året.