Annons:

Publicerad: 2021-12-21

SJ har tilldelat Alstom och dess svenska dotterbolag Bombardier Transportation en beställning på 25 snabbtåg för 250 km/h. Första tåget kan i bästa fall vara i trafik år 2026.

Text: Ulf Nyström Illustration: SJ  Foto: Kasper Dudzik

Så här kan SJs nya snabbtåg från Alstom och Bombardier komma att se ut.

Annons:

”Det är ett styrkebesked att vi kan beställa nya snabbtåg, nya regionaltåg och rustar upp X2000 för drygt tolv miljarder kronor trots de utmanande tiderna när vi tappat en stor del av våra intäkter”, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

”Vi genomför en mycket omfattande satsning där i stort sett hela fordonsflottan byts ut eller uppgraderas för att möta efterfrågan på klimatsmarta, bekväma och effektiva resor. Att vi går från 200 till 250 kilometer per timme i maxhastighet är historiskt”

De nya tågen blir ett motorvagnståg med drivning på de flesta boggierna. Tåget får troligen sex vagnar, cirka 400 sittplatser, SJ Bistro med varm mat, plats för cyklar och gott om utrymme för bagage.

De nya tågen får också snabb uppkoppling och radiotransparenta fönster.

SJ köper regionaltåg för tre miljarder

SJ köper 25 nya regionaltåg från den spanska tillverkaren CAF. Tågen som kostar 120 miljoner kronor styck ska levereras från 2025 och sätts i trafik på flera av SJ:s regionaltågslinjer.

Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

Kan köras på batteri

Tågen förses med kraftiga batterier som gör det möjligt att köra kortare sträckor, exempelvis till närmaste station vid strömavbrott.

Varje tågsätt kostar 280 miljoner kronor.

Men Arvid Fredman vill inte berätta så mycket mer om de snabbtåg som SJ nu beställer av Alstom.

”Beslutet om tilldelning måste vinna laga kraft innan vi går in berättar mer om tågen”, säger han. ”Tyvärr har många tilldelningar överklagats de senaste åren och en juridisk process kan medföra att köpet av nya snabbtåg försenas ytterligare.”

De nya snabbtågen kommer att användas för fjärrtågtrafik mellan storstäderna i Sverige men även för trafik till Köpenhamn och Oslo.

Mycket möda bakom nya X2000

Premiärturen tog tre timmar och sju minuter. Men det ligger många års arbete bakom nya X2000 med den antracitgrå fronten och den försvunna kokplattan.

Komplement till X2000

”Tågen blir ett komplement till X2000 men den högre toppfarten gör det extra intressant att använda dem på Västkustbanan och delar av Ostkustbanan som kan uppgraderas till 250 kilometer i timman och på Botniabanan som i princip är klar för 250”, säger Arvid Fredman.

Den pågående ombyggnaden av X2000-tågen beräknas vara klar 2025 om inga nya förseningar tillstöter på grund av pandemin.

”Vi kan förhoppningsvis sätta ytterligare ett par ombyggda tågsätt i trafik under första kvartalet nästa år” säger Arvid Fredman.

Det först ombyggda tågsättet har gått i daglig trafik i drygt en månad.

”Våra kunder är väldigt nöjda med tåget och det har nu gått i provtrafik och reguljär trafik i drygt ett halvår utan några betydande problem.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Krönika

Ökad mognad i branschen 2023

Som resenär och bevakare av järnvägen i flera decennier så känns det som 2023 har varit ett tydligt steg mot en mer samlad bransch. En ökad mognad i att det finns områden där man konkurrerar och områden där man måste samarbeta. Det skriver Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, i en krönika.

Nyhet

Framtiden har sex axlar

Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.