Annons:
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ får köra nattågen till och från Övre Norrland ytterligare ett år. SJ körde nattågen till och från Övre Norrland 2008–2020, Vy Tåg körde den upphandlade trafiken till tidtabellsskiftet i december 2024 och sedan dess och till december 2026 kommer SJ att köra tågen. Nattåg 91 klart för avgång på Luleå C i februari 2023.
SJ kör sedan 15 december 2024 nattågstrafiken Stockholm–Umeå–Luleå/Narvik på uppdrag av Trafikverket. Avtalet är ettårigt med option på ytterligare ett år.
”Det är naturligtvis jätteroligt för oss på SJ att vi får köra nattågstrafiken till norra Sverige och Narvik i ytterligare ett år”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
”Nu fortsätter vi storstädningen och reparationerna av Trafikverkets lok och vagnar som vi använder i trafiken.”
Sedan Vy Tåg, som kört tågen sedan i december 2020, valde att inte förlänga avtalet med Trafikverket enligt den option som fanns i avtalet direktupphandlade Trafikverket nattågstrafiken av SJ.

SJ tar över nattågen i norr
SJ tar 15 december över körningen av nattågen till och från Övre Norrland. Trafikverket direktupphandlar trafiken av SJ sedan avtalet med nuvarande operatör Vy Tåg inte förlängts.
SJ kör nu trafiken på löpande räkning med ett så kallat nödavtal som garanterar SJ ersättning för alla kostnader för trafiken och en viss vinst.
Trafikverket räknar med att kostnaden för trafiken blir maximalt 190 miljoner kronor per år.
”Det är för tidigt att uttala sig över kostnaderna för trafiken”, säger Jan Kyrk.
”Det är knappt tre månader sedan vi tog över trafiken och det har vi ganska stora uppstartskostnader.”
Fler resenärer än väntat
”Men resandet under jul- och nyårshelgerna var bra, i januari var det som väntat lite glest på tågen medan vi hade fler resenärer än vi trodde vi skulle få i februari.”
Medan SJ hävdar att lok och vagnar var i riktigt dåligt skick vid övertaget från Vy Tåg i december anser Vy Tåg att företaget genomfört ett gediget underhållsprogram och burit ansenliga kostnader för att täcka de brister som fanns vid övertagandet från SJ för fyra år sedan.

15 000 besiktningsanmärkningar
Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.
Annons:

DEBATT: Vy Tåg utförde gediget underhåll
Vy Tåg anser att artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, inte gav all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid deras övertagande och inte heller när de lämnade över trafiken till ny operatör.
”Det kommer att ta tid innan vi har lok och vagnar i bra skick”, säger Jan Kyrk.
”Såvitt vi kunnat se av tillgänglig dokumentation har Vy Tåg inte genomfört några storstädningar av vagnarna under fyra år.”
”Det finns tekniska brister och städinsatser som vI behöver genomföra de närmaste månaderna. Det finns dessutom ett antal vagnar som inte rullat på flera år som behöver åtgärdas.”
SJ-lok räddar trafiken
Enligt Jan Kyrk behöver SJ använda två till fyra egna Rc6-lok varje natt för att klara trafiken. Flera av de Rc6-lok Trafikverket ställer till förfogande är inte i driftdugligt skick.
”Ett av loken har varit avställt i flera år och ännu i körbart”, säger han.
”Men vi är medvetna om att det är gamla lok, de levererades 1982–1983 och är över 40 år gamla, och de kräver numera ganska omfattande underhåll för att kunna utnyttjas.”
Nya lås i WL4:orna
SJ har kommit överens med Trafikverket att kontrollera och vid behov reparera luftkonditioneringen i WL6-vagnarna och att byta kupélåsen i WL4-vagnarna till magnetlås.
”De gamla hålkortslåsen har varit med i många årtionden och vi köpte in ett par tusen hålkort när vi tog över i december. Det är tyvärr en förbrukningsvara med ganska kort användningsstid.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.