Annons:
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
FOTO: Skistar
SJ och Skistar arbetar nu för att sätta in fler avgångar och fler snabbtåg mellan Stockholm och Åre, samt smidiga transferlösningarna för den som reser till Sälen med tåg.
“Resor till och från fjällen behöver inte ske på bekostnad av miljön. Därför arbetar vi på SJ för att sätta in fler avgångar och köra fler snabbtåg mellan Stockholm och Åre”, säger Monica Lingegård vd och koncernchef på SJ.
“Samtidigt arbetar vi med att ta fram smidiga och fossilfria transferlösningar från tågstationen i Mora hela vägen fram till skidbackarna i Sälen. På så sätt hoppas vi att fler svenskar väljer att ta tåget till skidanläggningarna.”
SJ vill också sälja biljetter till nattågen med betydligt längre framförhållning än i dag, vilket många kunder efterfrågar.
Under vintersäsongen har Skistar gjort en kundundersökning där de frågat sina gäster om de kan tänka sig att resa mer hållbart – i dag reser cirka 90 procent av gästerna med bil till fjällen.
Kundundersökningen visar att cirka 30 procent av gästerna vill välja ett mer hållbart färdsätt.
“Vi har lyssnat på våra gäster och är glada över samarbetet där vi nu tillsammans kan göra det enklare och smidigare att göra deras resa till fjällen mer bekväm och hållbar”, säger Stefan Sjöstrand vd på Skistar.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.









