Annons:

Publicerad: 2021-11-18

SJ på rätt väg med Nya X2000

Premiärvisning av Nya X2000, beställning av nya regional- och snabbtåg och ökat resande efter coronapandemin. SJ är på rätt väg i novembermörkret. Men just nu är det kaos i personalplaneringen och många tåg ställs in.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Monica Lingegård har varit vd för SJ sedan augusti förra året. Efter ett tungt år pekar nu det mesta förutom personalplaneringen uppåt för SJ.

Annons:

“Det känns otroligt bra”, säger Monica Lingegård, vd i SJ när tåg 429 med det första helt ombyggda X2000-tågsättet rullar genom Vingåker på sin premiärtur från Stockholm till Göteborg. ”Det är verkligen en milstolpe för oss på SJ, det är många som jobbat så länge och så intensivt med detta tåg.”

”Jag tycker verkligen det är riktigt elegant, otroligt snyggt.”

Den nya bistron ser betydligt trevligare ut och ska kunna erbjuda ett större utbud. Men sittplatserna i bistron har försvunnit. Det finns dock fyra fyrgrupper med sittplatser vid bord i anslutning till bistron som med fördel skulle kunna utnyttjas för att inta mat och dryck.

Men de platserna kan också bokas som vanliga sittplatser och SJ verkar inte riktigt ha bestämt sig hur de ska användas.

Bistron i Nya X2000 är helt ombyggd och ser betydligt ljusare och fräschare ut än den gamla bistron. Men det är förtvivlat ont om sittplatser.

Övertygad om att Nya X2000 blir omtyckt

Monica Lingegård är dock övertygad om att passagerarna kommer att tycka om Nya X2000 och tror att konkurrenterna har anledning att vara lite nervösa.

”Det är ett intelligent tåg som är lätt att arbeta i och lätt att vila i. Det är ett viktigt bidrag till omställningen till ett klimatsmart samhälle.”

”MTR försöker locka affärsresenärerna men jag tror det blir svårt för dem eller för någon annan att få kunderna att välja något annat än SJ när vi nu rullar ut våra ombyggda X2000-tåg.”

”Nya X2000 spelar verkligen i en egen division, den allra högsta”, säger hon.

Före avfärden från Stockholm C klippte Monica Lingegård det gröna bandet med hjälp av Unni Gustafsson och Marcus Lindstedt.

Välgörande med konkurrens på spåren

Men egentligen tycker Lingegård inte att det är något fel på konkurrens på spåren.

”Allt fler reser med tåg och det finns utrymme på marknaden”, säger hon. ”Det är bra för kunderna att det finns flera alternativ. Flixtrain, för att ta ett exempel, vänder sig till en annan grupp av resenärer än vi gör.”

Nya X2000 körs nu mellan Stockholm och Göteborg, i tåg 402 och 407 måndag-fredag till att börja med och i ytterligare ett tågpar efter Trettonhelgen. Så småningom, oklart när, sätts de ombyggda tågen i trafik även på sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn och i enstaka turer Stockholm-Sundsvall.

Endast en vagn med första klass

Nya X2000 får endast en förstaklassvagn, de flesta gamla X2000-tågen har haft två. En andraklassvagn reserveras för ”Andraklass Lugn” men det blir ändå mycket färre platser för förstaklassresenärer och något färre för barnfamiljer som inte platsar i den lugna vagnen.

”Jag är övertygad om att affärsresenärer som vill kunna jobba ostört ombord tycker att det fungerar utmärkt även i Andraklass Lugn”, säger Monica Lingegård. ”Man kan skriva, delta i möten så länge man inte behöver göra högljudda inlägg, och man kan pusta ut. X2000 ska ge tid för både arbete och kontemplation.”

Monica Lingegård har varit vd i SJ i drygt ett år. Dessförinnan vad hon vd i Samhall och ännu tidigare i bevakningsföretaget G4S. Dessutom har hon varit eller är styrelseledamot i många kända företag och organisationer som Sida, Almega, Svenskt Näringsliv, Nobina och Rymdbolaget.

Flera dystra kvartalsrapporter

Hon kom till SJ när coronapandemins andra våg sköljde in över landet och tvingades redovisa den ena dystra kvartalsrapporten efter den andra.

Under pandemin och tiden med olika resereastriktioner har hon tvingats redovisa rörelseförluster om närmare tre miljarder kronor.

Men under tredje kvartalet i år var antalet resor 48 procent högre än motsvarande kvartal förra året. Resandet är dock fortfarande betydligt mindre än före pandemin, åtminstone affärsresandet.

”Det ser faktiskt ganska ljust ut nu”, säger hon. ”Resandet ökar, privatresandet går fantastiskt bra och biljettintäkterna ökar stadigt.”

Medvetenheten om orsakerna till klimatförändringarna gör också att allt fler väljer tågen framför flyget, särskilt vid inrikes resor.

Det är ju helt irrelevant att flyga mellan Stockholm och Göteborg.

 

Monica Lingegård. vd SJ

”Helt irrelevant att flyga”

”Det är ju helt irrelevant att flyga mellan Stockholm och Göteborg”, säger Monica Lingegård.

De stora förlusterna under 2020 och 2021 har gjort att SJ lånat mer pengar. I april avtalade SJ om ”en hållbarhetslänkad kreditfacilitet” om tre miljarder kronor som ersatte den tidigare om 1,5 miljarder kronor och SJ hade 30 september en betalningsberedskap om 3,9 miljarder kronor.

”Vi har lånat pengar men vi har en stabil kassa och vi köper både nya regionaltåg och nya snabbtåg samtidigt som vi rustar upp X2000. Totalt satsar vi tolv miljarder kronor.”

På frågan om när SJ kan komma att besluta vem som får leverera de nya snabbtågen blir svaret att många jobbar med processen och att ett beslut inte är alltför avlägset.

Premiärtåget ankommer till Göteborg C klockan 13.36 på tisdagen, en minut sent. SJ-anställda och allmänheten hälsar tåget välkommet.

”Det är för billigt att överklaga”

Upphandlingen av de nya regionaltågen har enligt uppgift överklagats som så många andra fordonsanskaffningar och trafikupphandlingar under senare år.

”Det är för billigt att överklaga”, säger Monica Lingegård. ”Det kostar i stort sett ingenting. Det innebär att allt försenas.”

Även om uppförsbacken efter coronapandemin och reserestriktionerna är lång går det mesta SJ:s väg just nu.

Med ett tydligt undantag.

Rapid.

Mycket blev fel med Rapid

Det är ett produktionsplaneringsverktyg som SJ tog i drift 31 oktober. Med Rapid ska allt från fordonsomlopp till personalturer planeras och verkställas. Men Rapid har fungerat uselt. Massor av tåg har ställts in, framför allt i Mälardalen och Bergslagen.

”Rapid är en stor plattform, ett mycket komplext system, där hela vår produktion planeras”, säger Monica Lingegård. ”Vi gör stora ansträngningar för att få det att fungera, att få bort buggar och att se till att rätt parametrar matas in i systemet.”

”Men så länge inte det fungerar har vi mycket åkande personal på plats för att fylla luckor som uppstår, det är dyrt men det får kosta.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nytt växlingslok till Sverige

Om en månad får Nordic Re-Finance sitt första lok från den italienska fordonstillverkaren SVI. Det är ett treaxligt diesellok för växling och kommer att användas på kombiterminalen i Malmö.

Nyhet

Oklart om ägartillskott till Green Cargo

Utbetalningen av 1,4 miljarder kronor till Green Cargo har skjutits upp på obestämd tid. EU-kommissionen har ställt ett antal frågor till svenska regeringen om kapitaltillskottet sedan Hector Rail anmält ärendet.

Nyhet

Tågbolag klarar konkursen i First Row

Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.

Nyhet

Gamla röda och nya gröna lok

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) genomför revisioner på sex Mz-lok för DB Cargo Scandinavia. Tre lok är klara, tre återstår. Tågab har köpt ett gammalt blått lok, Green Cargo har fått två nya gröna.