fbpx

Tung start för MTR i Mälardalen

Över 2 000 inställda tåg och fler än vart femte tåg försenat. De första månaderna med MTR i den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen har inte varit någon succé.

AV ULF NYSTRÖM  • Publicerad 25 mars 2022

FOTO: KASPER DUDZIK
Två ER1-motorvagnar avgår parallellt från Flen i juli 2021.

 

”Nej, det har varit några ganska struliga månader”, säger Stefan Bojander, chef för Trafik och infrastruktur på Mälardalstrafik. ”Det är alltid en utmaning med en ny operatör i upphandlad trafik men tidvis har det varit väldigt många inställda och försenade tåg.”

”Det är ett omfattande trafiksystem med 200 avgångar per vardagsdygn och det är inte alldeles enkelt att få allt att fungera från start.”

Stefan Bojander är medveten om att resenärerna varit arga och besvikna.

”Vi har fått väldigt många frågor om varför det inte fungerat”, säger han. ”Men vi ångrar inte att vi lät MTR ta över trafiken. MTR har jobbat hårt för att få allt att falla på plats.”


MTR tog över 12 december

Vid tidtabellsskiftet i december tog MTR driften av Mälartåg som omfattar fyra regionala tåglinjer i Mälardalen:

Örebro-Arboga-Eskilstuna-Strängnäs-Södertälje-Stockholm-Uppsala.

Hallsberg-Katrineholm-Södertälje-Stockholm

Norrköping-Nyköping-Södertälje-Stockholm

Linköping-Norrköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala

12 juni blir Uppsala -Gävle blir den femte Mälartågslinjen och Uppsala-Sala en förlängning av linjen Sala-Västerås-Eskilstuna-Linköping när Upptåget integreras i Mälartågs trafiksystem.

MTR rustat för Mälardalen – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Fram till mitten av december förra året körde SJ trafiken på uppdrag av Mälardalstrafik. Politikerna i styrelsen för Mälardalstrafik var mycket kritiska mot SJ:s sätt att sköta trafiken, särskilt under de sista två månaderna då SJ drabbades av stora problem med personalplaneringen.

Men övergången till MTR Mälartåg blev allt annat än smärtfri och andelen inställda och försenade tåg har snarare ökat än minskat.

FOTO: KASPER DUDZIK
Mälartåg ER1 001 passerar Härad i mars 2021.

 

ANNONS

Över 1 500 tåg inställda december-februari

Under de 20 dagarna i december då MTR körde regionaltågen ställdes 385 tåg in, i januari 649 tåg och i februari ställdes 504 tåg som skulle körts av MTR Mälartåg in.

De flesta inställelserna har drabbat resenärerna på linjen Linköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala, särskilt på sträckan Eskilstuna-Sala, men även på Svealandsbanan har många tåg, i snitt fem-sex tåg per dag, ställts in.

Andelen tåg som ställts in har ökat under de tre månaderna, från 12,2 procent i december till 14,8 procent i februari.

Andelen försenade tåg har också ökat. I januari var 13-28 procent av tågen på de fyra linjerna mer än fem minuter sena till slutstation och under de tre första veckorna i mars var 13-80 procent mer än fem minuter sena.


Fler förseningar på två linjer

Förseningarna har blivit något fler på sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala och drastiskt fler på sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm.

Förseningarna har dock blivit färre på Svelandsbanan och sträckan Nyköpingsbanan.

Enligt Stefan Bojander finns tre skäl till mängden inställda och försenade tåg.

”Vi hade covidpandemin med omfattande sjukskrivningar”, säger han. ”Antalet sjukskrivningar är fortfarande besvärande.”

”Vi har dessutom haft flera stora infrastrukturfel som totalstopp och därefter begränsad framkomlighet mellan Stockholm och Uppsala på grund av brand i en signalkiosk och sedan en månad är det hastighetsnedsättning till 40 kilometer i timman mellan Sparreholm och Flen som försenar alla tåg på Sörmlandspendeln.”


Problem med koppling på Stockholm C

Många förseningar beror också på sär- och hopkoppling av tågsätt på Stockholm C inte alls har fungerat så smärtfritt som beräknat.

”Det har varit väldigt instabilt och medfört många förseningar”, säger Stefan Bojander. ”Från 1 april minskas av- och tillkopplingarna vilket bör minska förseningarna, särskilt i Uppsalatrafiken, betydligt.”

Stefan Bojander tror inte att någon annan operatör hade klarat trafiken bättre än MTR de senaste månaderna.

”Det hade blivit stora problem för vem som helst med de omfattande infrastrukturproblemen som uppstått”, säger han. ”SJ har också haft problem med trafiken i Mälardalen under vintern.”

”MTR har anställd väldigt mycket folk, många som kommit utifrån, och det tar tid att få allt att fungera.”


MTR beklagar alla störningar

Frida Ukmar är vd på MTR Mälartåg och hon beklagar alla störningar resenärerna råkat ut för under vintern.

”Vi fick en väldigt tuff start med många inställda tåg och jag förstår att resenärerna blev frustrerade och besvikna”, säger hon. ”Vi har fått mycket kritik och det är fullt förståeligt.”

”De som åker med regionaltågen är ju mer känslig för störningar än de som reser med pendeltågen. Är ett pendeltåg inställt kan man kanske ta nästa tåg en kvart senare eller ta tunnelbanan eller bussen. Åker man med regionaltåg är man mer utlämnad. Det finns sällan alternativa färdsätt och det är oftast en timma till nästa tåg.”

Enligt Frida Ukmar var främsta anledningen till de många inställda tågen i december att MTR saknade examinerade lokförare.


MTR hann examinera lokförare

”Vi hade anställt tillräckligt många förare men hade inte hunnit examinera dem, det tog några veckor innan vi hade så många som krävdes för att klara all trafik.”

”Då kom fjärde vågen av pandemin och den slog hårt, vi hade i snitt 30 procent av tågvärdarna sjukskrivna i mitten av januari. Sjukskrivningarnas slog dessutom olika hårt på olika åkstationer, allra värst i Eskilstuna, och vi har försökt flytta personal dit det saknats mest personal.”

MTR Mälartåg har fortsatt hög personalfrånvaro även om det är stor skillnad mot situationen i januari och februari.

”För att ge resenärerna möjlighet att styra sina resor beslutade vi i samråd med Mälardalstrafik att ställa in ett 30-tal avgångar per dag under januari och februari”, säger Frida Ukmar.


Brand och spårfel

Under MTR:s första månader inträffade också branden i signalhuset i Myrbacken och hastighetsnedsättningen mellan Sparreholm och Flen som medfört många inställda tåg mellan Stockholm och Uppsala och att alla tåg mellan Stockholm och Hallsberg försenas 15-20 minuter.

”Det var svårt att gardera sig mot covidpandemin och mot infrastrukturfelen”, säger Frida Ukmar. ”Men vi kan bli bättre på att minska antalet fordonsfel och se till att tågen är rena och hela utöver att säkerställa bemanningen.”

Frida Ukmar säger att MTR Mälartåg och Mälardalstrafik har en löpande dialog och att Mälardalstrafik vet att MTR kämpat för att minska förseningarna och antalet inställda tåg,

”Det går åt rätt håll och vi fortsätter att rekrytera personal för att vara fulltaliga och för att klara alla sjukskrivningar”, säger hon.

Fler artiklar

Åter tåg i Viskadalen

Åter tåg i Viskadalen

På måndagen återupptas tågtrafiken på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg efter ett år. Spår och kontaktledning har bytts ut på den 84 kilometer långa banan. Kostnad: en miljard kronor.

read more
Inställda tåg dyra för MTR

Inställda tåg dyra för MTR

MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.

read more

Vill du läsa fler artiklar?