Annons:
SJ uppgraderar sitt biljettsystem
Under april byter SJ ut sitt 30 år gamla bokningssystem mot ett nytt och molnbaserat system. Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med olika kundgrupper.
FOTO: Kasper Dudzik
SJ har valt ett väletablerat standardsystem, S3 Passenger från nederländska bolaget Sqills, som idag används av flera andra stora aktörer som franska SNCF och Eurostar.
Det befintliga bokningssystemet har tjänat resenärerna väl under 30 år, men med förändrade digitala behov är det tydligt att det behövs en mer modern lösning för att kunna utveckla nya tjänster.
Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med SJs olika kundgrupper.
“Jag har som vd valt att prioritera upp detta projekt och det känns som en viktig milstolpe att nu få lansera första versionen av vår nya biljettbokningsplattform. Jag tror att våra kunder kommer uppskatta de nya fördelarna”, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ.
Några exempel på nyheter är förbättrad trafikkommunikation vid störningar, tydligare information om din resa, förbättrade digitala biljetter och kvitton. Det blir också enklare att köpa poängresor för medlemmar i SJ Prio, platskartan förbättras och det blir en ökad tillgänglighet på sajten för funktionshindrade.
Vid lansering av komplexa tekniska system finns det alltid risker, givet detta har grundliga tester genomförts inför lanseringen. Det nuvarande bokningssystemet kommer inte stängas ner direkt utan används parallellt medan det nya systemet rullas ut i etapper. Detta dels för att kunna göra en stegvis lansering, dels för att ha ett back-up system om något oförutsett skulle hända.
“Vi har dragit lärdomar av tidigare stora systembyten och därför säljs bara biljetter för en kortare period i ett första skede. Biljetterna för hela sommaren släpper vi i slutet av april”, säger Monica Lingegård.
Idag släpps biljetter för 4–16 juni. Resor som bokas under den tidsperioden görs i det nya bokningssystemet.
Alla grundläggande funktioner som rör biljettbokning kommer lanseras direkt. Utseendet som möter kunden är väldigt likt det man nu är van vid, men det finns stort utrymme för nya funktioner.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
Nya tåg på Roslagsbanan i trafik
31 oktober kl 10.35 avgick det första nya Roslagsbanetåget X15p i tid från Östra station i Stockholm mot Ormsta. Avgången fick applåder av en stor skaran resenärer, som också hade sällskap av en reporter från SR P4 Stockholm.