Annons:
Snälltåget direkt till Österrike i sommar
Hela juli kan du resa direkt med Snälltåget till Österrike. Nattåget avgår från Malmö på fredagar och ankommer Österrike lördag morgon. Hemresan går lördagen veckan därpå med ankomst på söndagen. Det finns anslutande tåg till nattåget från bland annat Stockholm till Malmö och omvänt.
FOTO: Snälltåget
“Vi har under två säsonger testat att köra till Österrike även på sommaren och kan konstatera att det finns en efterfrågan och väljer därför att nu utöka trafiken till att omfatta hela juli”, säger Marco Andersson, kommersiell chef för Snälltåget.
Nattåget kommer att bestå av 6-bäddskupéer där man umgås på kvällen och sedan görs om till bäddar under natten. Med på resan finns även Snälltågets restaurangvagn ”Krogen” där gästerna kan njuta av något gott under resan.
Tåget kommer att stanna i St Johann im Pongau och fortsätter därefter till Zell am See, St Johann in Tirol, Kitzbühel, Kirchberg in Tirol, Jenbach och Innsbruck.
Med tågbyte och/eller byte till Postbus går det att ta sig vidare till till exempel St Anton, Bad Gastain, Saalbach, Wagrain och Zillertaldalen.
Snälltåget erbjuder även resor med eget anslutande tåg från och till Stockholm, Södertälje, Norrköping, Linköping, Nässjö och Alvesta.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Populäraste tågresedagen i jul
Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i Sverige. Tågresenärernas val av resdagar styrs bland annat av vilken veckodag julafton infaller på. Men över tid sticker ett datum ut som den vanligaste resdagen, visar en ny analys av SJs biljettförsäljning de senaste tio åren.
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Bättre förberedelser ska rädda tågtrafiken i vinter
Ökade möjligheter till avisning av tågsätten, fler reservdelar i beredskap, fler reparatörer i tjänst och glesare trafik. Så minskar SJ risken för havererad vintertrafik.
Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur
Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.
Tre med vinst och fem med förlust
Det gick riktigt bra för SJ. MTR Express lyckades efter nästan tio år vända förlust till vinst. Snälltåget gick allra bäst. Kommersiell tågtrafik lönar sig. Men för alla företag som bedrev upphandlad trafik slutade 2023 med svidande förluster.
Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
Northrail satsar på Skandinavien
Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm
21 november tecknade trafikförvaltningen i Stockholm avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.