Annons:

Publicerad: 2024-08-16

Snälltåget kör till Dresden

Varje fredag fram till höstlovet kör Snälltåget direkt till tyska Dresden. Det är nattåget Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Berlin som fortsätter till och från Dresden. Tåget norrut avgår på söndagar från Dresden till Skandinavien.

“På försök förlänger vi Snälltåget till Dresden varje veckoslut för att se vilken efterfrågan som finns”, säger Marco Andersson, kommersiell chef för Snälltåget.

Snälltågets direkta nattåg till och från Dresden går varje veckoslut till och med 3 november, därefter körs tre tåg till och från Dresden i slutet av november och början av december, vilket gör det möjligt att avnjuta de fantastiska julmarknaderna och mycket annat under veckosluten.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Nattåg i farozonen

Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.

Nyhet

Inga svenska direkttåg till Trondheim

Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.