Annons:
Snälltåget öppnar bokningen för vintern 2024-2025
Nu öppnar Snälltåget bokningen för resor under vintern 2024/25 till Åre och övriga vinterdestinationer i Jämtland Härjedalen. Första tåget avgår 20 december och säsongen avslutas 27 april. Bland nyheterna finns att Vemdalen och Ramundberget får ändrad bytesdag som bättre passar tågresenärer från södra Sverige och Danmark och att transfer erbjuds mellan Åre station och Åre Björnen samt Tegefjäll.
“Vi märker redan av ett stort intresse för fjällresor till vintern 2024/25 och många är intresserade av att säkra sin plats på tåget till fjällen i vinter”, säger Marco Andersson, kommersiell chef vid Snälltåget.
Snälltåget kör nattåg från Malmö via Lund, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping, Stockholm, Uppsala till Östersund, Undersåker, Åre, Duved, Enafors* och Storlien* under perioden 20 december 2024–27 april 2025, med avgångar norrut på onsdagar och lördagar och avgångar söderut på torsdagar och söndagar.
Under perioden 20 december–30 mars körs även ett nattåg från Malmö till Åre och Vemdalen på fredagar med återresa på lördagar. Detta innebär att resenärerna till Vemdalen får en annan bytesdag för boendet i fjällen jämfört med tidigare säsonger.
“Nästan alla våra resenärer som reser till Vemdalen kommer från södra Sverige och Danmark. Vi vet att dessa uppskattar att istället resa med avresa fredag och hemresa lördag, för att få en dag hemma innan man går tillbaka till arbete och skola och och hoppas att denna förbindelse ska göra våra avgångar till Vemdalen ännu attraktivare”, fortsätter Marco
Snälltåget erbjuder många transferlösningar i fjällen:
- Från Undersåker finns transfer till Edsåsdalen, Trillevallen och Vålådalen under hela säsongen.
- Från Enafors till Storulvåns fjällstation finns transfer under perioden 20 februari–27 april när fjällstationen har öppet
- Från Vemdalen Röjans station finns transfer till Vemdalens skidområden, Funäsdalen, Bruksvallarna och Ramundberget i anslutning till/från tåget med ankomst och avgång på lördagar
- Från Östersund till Vemdalens skidområden finns transfer under perioden 22 februari–20 april i anslutning till/från nattåget i Östersund med bytesdag för boendet torsdag och söndag.
- Från Åre station finns transfer till Åre Björnen och Åre Tegefjäll under perioden 20 december–20 april till/från Snälltåget alla avgångar.
“Förra året introducerade vi möjligheten till transfer från Åre station när många redan hade bokat sin resa. Detta året utökat vi möjligheterna att resa med transfer och det finns med redan när vi öppnat försäljningen”, säger Marco.
Att resa med tåg till fjällen är hållbart. En enkel resa resa med Snälltåget Malmö–Åre innebär mindre än ett kilo koldioxidutsläpp per person tur och retur. Motsvarande resa med SAS i ett modernare flygplan (Airbus NEO 320) Köpenhamn–Östersund innebär 242 kg och en resa med 4 personer i en bensindriven Volvo V60 107 kg per person.
* Till Storlien gör trafiken ett uppehåll under perioden 6 januari–9 februari.
FOTO: Snälltåget
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nattågen Stockholm-Duved får ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och Duved även under 2026. Det står klart sedan Trafikverket valt att förlänga avtalet med SJ om nattågstrafiken.
Stora järnvägssatsningar för Arlanda
Infrastrukturen behöver byggas ut och planerade investeringar tidigareläggas om Arlanda flygplats ska kunna få ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet. Den slutsatsen drar den särskilde utredaren Peter Norman i ett första delbetänkande.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Regionerna tvingas rädda tågtrafik i norr
Norrtåg får inte något ökat bidrag från Trafikverket för den upphandlade tågtrafiken under 2025. De fyra regionerna i norra Sverige tvingas skjuta till pengar för att upprätthålla trafiken.
Snälltåget kör Göteborg–Jämtland
Snälltågets nattåg mellan Malmö och Storlien kommer under fem veckor i sommar att köras via Göteborg. Troligen kommer nattågen att köras via Göteborg även under vintersportsäsongen och sommaren 2026.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.