Annons:
Getingmidjan snart som ny
Det var konventionella snöplogar, gamla ploglok och motortrallor med snöborstar som gjorde järnvägarna farbara efter snökaoset förra veckan. Men om drygt ett år har Trafikverket tre effektiva snöslungor i tjänst.
Text: Michael Nilsson och Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Linus Hall
Trafikverkets första Zaugg-snöslunga i Björkliden i mars 2017.
Den tillhör fortfarande Zaugg och levereras till oss när den körts 200 timmar utan problem.
Sören Stark, nationell beredskapssamordnare på Trafikverket.
Sedan hösten 2016 har snöslungan Zaugg ZRR 10 000 M hållit Malmbanan mellan Abisko och norska gränsen öppen för tågen.
Snöslungan på Malmbanan har fungerat mycket väl och Trafikverket har beställt ytterligare en maskin från Zaugg.
Den kom till Sverige förra året och ska stationeras i Duved strax väster om Åre på Mittbanan.
”Den tillhör fortfarande Zaugg och levereras till oss när den körts 200 timmar utan problem”, säger Sören Stark, nationell beredskapssamordnare på Trafikverket.
Den nya maskinen har uppdaterats med ny mjukvara, nya säkerhetssystem och framförallt med ETCS-utrustning (European Train Control System) så att den kan användas med det nya signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System).
En mindre uppdatering är att snöskärarna som används för att skära av överhängande snö nu går att fälla ner.
Den andra snöslungan från Zaugg anlände med färja till Trelleborg den 8 oktober 2020.
Annons:
Corona försenar utbildningen
Coronapandemin har dock skapat problem då restriktioner hindrat de nya förarna från att delta i utbildningen. Den skulle enligt plan ha avslutats i januari och testningen av maskinen i mars.
”Vi hade ett möte med Trafikverket förra veckan och tittar på alternativ för att bli klara med testningen av maskinen och utbildning av förarna”, säger Joshua Wilson, projektledaren för utvecklingen av ZRR 10 000 M på Zaugg.
”Kanske kan utbildningen av förarna slutföras till april. Men om inga alternativ fungerar så får vi vänta tills nästa vinter.”
Tredje snöslungan till nästa vinter
Trafikverket har beställt och kommer att få en tredje snöslunga inför nästa vinter. Den placeras i Luleå eller Boden.
Bygget av den snöslungan är i full gång och den levereras till Sverige i december. Därefter ska även denna maskin testas i 200 timmar.
Under snöovädret i Medelpad, Ångermanland och Västerbotten förra veckan fick den snöplog som finns i Långsele, en SR 200 inhyrd från Railcare, och de snöröjningslok, Tb och Tc, som finns i Ånge och Sundsvall, bekänna färg.
Längs delar av Stambanan genom övre Norrland kom över en meter snö 11-13 januari. När snöfallet bedarrade på onsdagen hade Aspeå mellan Långsele och Mellansel fått 114 cm snö och det hade kommit nästan lika mycket långs hela stambanan mellan Bräcke och Vännäs.
”Snöplogen från Långsele och Tb-loket från Ånge gjorde stor nytta på stambanan och röjde banan ganska snabbt når vi fått upp det urspårade godståget i Skorped på spåret igen”, säger Pär Jonsson, chef för Underhåll Järnväg på Trafikverket Region Mitt.
Snöborstning i skytteltrafik
För att inte riskera att persontågen skulle bli stående i svårtillgänglig terräng beslutade Trafikverket redan på måndagen att stänga järnvägen mellan Sundsvall och Umeå för all tågtrafik.
”Därför fungerade det med snöröjning med entreprenörens motortrallor TKA7 med snöborstar som körde fram och tillbaka på Ådalsbanan och Mittbanan”, säger Pär Jonsson.
Totalt deltog cirka 125 man i snöröjningen på Ådalsbanan, Botniabanan, Mittbanan och Stambanan genom Övre Norrland.
Tb-loket DLL 3106 snöröjer bangården i Hallsberg efter det stora snöovädret i februari 2010. Det var ett sådant stationerat i Ånge som röjde upp stambanan genom Norrland efter veckans snöoväder.
Nytt snöoväder på ingång
I går, onsdag gick SMHI ut med klass 2-varning för stora snömängder som kan ge kraftig drivbildning i Västerbottens kustland och i Västernorrlands län.
Trafikverket beslöt i går eftermiddag att stänga sträckan Storlien-Duved torsdag 12:00 – fredag 12:00, Bräcke-Vännäs-Umeå godsbangård torsdag 18:00 – fredag 18:00, Timrå-Umeå: torsdag 12:00 – fredag 18:00, Vännäs-Boden fredag 08:00 – söndag 18:00 och Haparandabanan fredag 00:00 – måndag 00:00.
Trafikverket satte alla tillgängliga resurser i form av snöplogar, ploglok och motortrallar med snöborstar i beredskap.
”Alla fordon är dubbelbemannade så vi kan köra dygnet runt,”, säger Pär Jonsson på Trafikverket Region Mitt.
Inställda nattåg
SJ beslöt att ställa in nattågen mellan Göteborg och Umeå samt mellan Stockholm och Duved natten till torsdagen och natten till fredagen. Bokningen till avgångarna på fredag är spärrade till det står klart hur snöröjningen fungerar.
Vy Tåg ställer in nattågen mellan Stockholm och Luleå och mellan Stockholm och Narvik nätterna torsdag-fredag och fredag-lördag.
Green Cargo införde stopp för nya bokningar till och från Norrland och åberopade force majeure för all trafik som berörs av avstängningarna.
Michael Nilsson
Skribent
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Åter tåg Iggesund-Hudiksvall
Strax efter klockan 15 på fredagen kunde tågtrafiken på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall återupptas efter skredet och tågurspårningen 7 augusti.
Dubbelt upp Göteborg–Oslo
Tågtrafiken mellan Göteborg och Oslo dubbleras från tidtabellsskiftet 10 december. Norska Vy Tog kör varannan timma.
TCS lanserar osynliga biljetter
Tata Consultancy Services (TCS) meddelar lanseringen av företagets Invisible Tickets-lösning, framtagen i samarbete med ING Bank. Lösningen ska hjälpa kollektivtrafikföretag världen över att förändra resupplevelsen.
SJ återinför snabbtåg till Borås
Borås, Trollhättan, Åre och Duved är vinnarna när SJ utvecklar trafiken i nästa tågplan från mitten av december. Vänersborg och Vara är förlorarna.